التحصيل في مقرر الرياضيات وعلاقته بمهارات التفکير الرياضي على لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مدارس محافظة جدة (دراسة ميدانية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التعليم- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى التحصيل في مقرر الرياضيات ومستوى أداء مهارات التفکير الرياضي لدى تلاميذ الصف الخامس في مدارس التعليم العام في مدينة جدة واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وذلک لملاءمته لطبيعة تحقيق أهداف البحث. تکون مجتمع الدراسة من طلبة الصف الخامس الابتدائي في مدينة جدة خلال الفصل الأول من العام الدراسي 1440/1441هـ. حيث بلغ عددهم ( 44777) موزعين بين الذکور الإناث. تکونت عينة الدراسة من طلبة الصف الخامس الابتدائي في مدينة جدة حيث تم سحب عينة عشوائية بلغت (150) تلميذاً وتلميذة. تم استخدام قياس التفکير الرياضي ويتکون من ستة أنواع من مهارات التفکير الرياضي وهي (مهارة التصنيف، مهارة الاستنتاج، مهارة الاستقراء، مهارة الاکتشاف، مهارة التفکير الإبداعي، ومهارة التفکير المنطقي). وتکون (24) فقرة. واختبار تحصيلي تکون من (15) فقرة من نوع الاختيار من متعدد. وأظهرت نتائج بأن المستوى الکلي لإداء مهارات التفکير الرياضي للتلاميذ کان بمتوسط حسابي بلغ (2,48) وانحراف معياري (0,458) وبمستوى أداء متوسط. أنه بأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (α≤0.05) بين متوسطات استجابات عينة الدراسة حول مستوى التحصيل ومستوى الأداء على مقياس مهارات التفکير الرياضي تعزى إلى متغير الجنس على المقياس الکلي، حيث بلغت قيمة (ت) (1,343)، وهي قيمة دالة إحصائياً دالة احصائياً عند مستوى (0,009*) ولصالح الذکور حيث بلغ المتوسط الحسابي (2,53) بينما بلغ المتوسط الحسابي الإناث (2,21). کما أظهرت النتائج وجود معاملات ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(0.05=a) بين مهارات التفکير الرياضي والتحصيل حيث بلغ معامل الارتباط بين مهارات التفکير الرياضي والتحصيل. وتوصلت الدراسة إلى العديد من التوصيات ومن أهمها الاهتمام بالأنشطة الطلابية التي تعمل على زيادة توظيف مهارات التفکير الرياضي والتي تعطي المعلومات للطلبة في حيثهم على الابتعاد عن الطرق التقليدية في الوصول إلى حلول مثالية.
Abstract
Achievement in mathematics and its relationship to thinking skills: a field study on fifth-grade primary students in Jeddah governorate schools
The study aimed to identify the level of achievement in the mathematics course and its relationship to thinking skills. A field study on fifth-grade primary students in Jeddah governorate schools. The researcher used the descriptive analytical approach, due to its relevance to the nature of achieving the research objectives. The study population consisted of the fifth basic class students in the city of Jeddah during the first semester of the academic year 1440/1441 AH. As the number reached (44777) distributed between female males. The sample of the study consisted of fifth-grade primary students in Jeddah, where a sample of (150) male and female students was drawn. Mathematical thinking measurement was used and it consists of six types of mathematical thinking skills which are (reasoning skill, induction skill, discovery skill, creative thinking skill, classification skill and logical thinking skill). And (24) paragraphs. And an achievement test consisting of (15) items of multiple choice. The results showed that the overall level of performance of mathematical thinking skills for students was with an arithmetic average of (2.48) and a standard deviation (0.445) and an average level of performance. That there are statistically significant differences at the level of statistical significance (α≤0.05) between the averages of study sample responses about the level of achievement and the level of performance on the scale of mathematical thinking skills due to the gender variable on the overall scale, where the value of (T) (1,343), which is A statistically significant value is a statistically significant function at the level (0,009 *) and for the benefit of males, where the arithmetic mean (2.53) while the female arithmetic average (2,21). The results also showed the presence of positive correlation coefficients with statistically significant at the level of significance (= 0.05 = a) between mathematical thinking skills and achievement, where the correlation coefficient between mathematical thinking skills and achievement was. The study reached many recommendations, the most important of which is interest in student activities that work to increase the employment of mathematical thinking skills and that gives information to students in terms of their distance f`rom the traditional ways of arriving at ideal solutions.

الكلمات الرئيسية