واقع الأداء التدريسي لمعلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية بمحافظة وادي الدواسر في ضوء مهارات التواصل الرياضي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية - جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

أهداف الدراسة: هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الأداء التدريسي لمعلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية لمهارة القراءة الرياضية، مهارة الکتابة الرياضية، مهارة التحدث الرياضي، مهارة الاستماع الرياضي، مهارة التمثيل الرياضي، الکشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) في الأداء التدريسي لمعلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية تعزى إلى (الخبرة ــ التدريب).
منهج الدراسة: اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي المسحي.
أداة الدراسة: من أجل الإجابة عن أسئلة الدراسة  أعد الباحث بطاقة الملاحظة  الصفية.
عينة الدراسة: بلغت عينة الدراسة ( 40) معلماً رياضيات من المرحلة الابتدائية بمحافظة وادي الدواسر.
وتوصل الباحث إلى عدد من النتائج أهمها: 
1-اتضح أن کلاً من مهارات القراءة الرياضية، الاستماع الرياضي، مهارات الکتابة الرياضية، مهارات التحدث الرياضي جميعها تٌمارس بدرجة متوسطة من قِبل معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية، في حين أن مهارات التمثيل الرياضي  تٌمارس بدرجة ضعيفة من قِبل معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية.
2- معلمو الرياضيات في المرحلة الابتدائية يمارسون مهارات القراءة الرياضية بنسبة (66%) في حين يمارسون الاستماع الرياضي بنسبة (61.3%)، في حين يمارسون مهارات الکتابة الرياضية بنسبة (54.6 %)، في حين يمارسون مهارات التحدث الرياضي بنسبة (54 %) وفي الأخير يمارسون مهارات التمثيل الرياضي بنسبة (49.3%).  
3- معلمو الرياضيات بالمرحلة الابتدائية درجة ممارستهم لمهارات التواصل الرياضي بصفة عامة متوسطة وبنسبة (56.7%).
 4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 فأقل في الأداء التدريسي لمعلمي الرياضيات في المرحلة الابتدائية لمهارات التواصل الرياضي باختلاف متغير سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية.
Abstract:
Study title: The reality of teaching performance of mathematics teachers at elementary stage at Wadi Al Dawassir governorate in terms of the mathematical communication skills.
Aims of the study:
The study aims at identifying the reality of teaching performance of mathematics  teachers at elementary stage for mathematical reading skill, mathematical writing skill, mathematical speaking skill, mathematical listening skill and mathematical representation skill. The study aims at identifying differences of statistical significance at level (0.05) in teaching performance of mathematics teacher at the elementary stage that are due to (experience and training).
Study approach:
This study depends on the survey descriptive approach.
Study tool:
In order to answer the study questions, the researcher prepared the stage observation card.
Study sample:
Sample of the study consists of (40) mathematic teachers at the elementary stage at Wadi Al Dawassir governorate.
The researcher reaches some findings, the most important ones are as follows:
1-     Skills of mathematical reading, mathematical listening, mathematical writing and mathematical speaking are practiced within moderate degree by teachers of mathematics at the elementary stage while skills of mathematical representation are practiced wihti weak degree by mathematics teachers at the elementary stage.
2-     Mathematics teachers at the elementary stage practice skills of mathematical reading with a ratio that is (66%), mathematical listening with a ratio that is (61.3%) , mathematical writing with a ratio that is (54.6%), mathematical speaking with a ratio that is (54%) and finally they practice skills of mathematical representation with a ratio that is (49.3%).
3-     Mathematics teachers at elementary stage practice mathematical communication skills in general with a moderate ratio that is (56.7%).
4-     There are no differences of statistical significance at the level 0.05and less than it in teaching performance of mathematics teachers at the elementary stage concerning mathematical communication skills within difference in experience and number of training courses variables.

الكلمات الرئيسية