فاعلية استخدام الرسوم الکرتونية في إکساب المفاهيم الرياضية لدى تلاميذ الصفوف الأولية بمدينة الرياض

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلم رياضيات الرياض - وزرارة التعليم - المملکة العربية السعودية

المستخلص

سعت الدراسة للتحقق من فاعلية استخدام الرسوم الکرتونية في اکساب المفاهيم الرياضية لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي، ولتحقيق الهدف قام الباحث بإعداد صيغة تقديمية للوحد المختارة، واختباراً تحصيلياً يقيس مدى فاعلية استخدام الرسوم الکرتونية في إکساب المفاهيم؛ وطبقت الدراسة على عينة بلغ حجمها خمسون (50) تلميذاً من تلاميذ الصف الأول الابتدائي بإحدى مدارس مدينة الرياض بالفصل الدراسي الأول 1436/1437ه، وقد توصل الباحث الى عدد من النتائج وهي: 1. وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0,01) بين التطبيقين القبلي/ البعدي لتلاميذ المجموعة الضابطة لصالح التطبيق البعدي، 2. وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0,01) بين التطبيقين القبلي/ البعدي لتلاميذ المجموعة التجريبية في ضوء الاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي، 3. وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0,01) بين متوسط درجات تحصيل تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية التي تعلمت باستخدام الرسوم الکرتونية،  وبناء على نتائج الدراسة الوصفية والميدانية قدم الباحث عدداً من التوصيات؛ منها: وضع خطة عمل تسهم في استخدام الرسوم الکرتونية في تدريس الرياضيات، کذلک تقديم رؤية لمخططي المناهج لتطوير محتوى مقرر الرياضيات للصفوف الأولية، اعتمادا على مدخل الرسوم الکرتونية لزيادة فاعلية اکساب المفاهيم الرياضية لدى تلاميذ الصفوف الأولية.
Abstract:
The study sought to verify the effectiveness of the use of concept cartoon in the acquisition of mathematical concepts among first-grade students, and to achieve the goal the researcher prepared, preparing an introductory formula for the selected unit, and an achievement test that measures the effectiveness of the use of concept cartoon in the acquisition of concepts; and the study was applied to A sample of fifty (50) students from the first elementary grade students in a school in the city of Riyadh in the first semester 1436/1437, and the researcher reached a number of results; it came as follows: 1- There was a statistically significant difference at the level of significance (α ≤ 0,01) between the pre/post applications of the control group students in favor of the post application. 2- There is a statistically significant difference at (α ≤ 0,01) between the pre/post applications of the experimental group students in light of the achievement test in favor of the post application.3- The presence of a statistically significant difference at the level of significance (α≤0,01) between the average levels of achievement of students of the experimental and control groups in the post application in favor of the experimental group that was taught using cartoon Based on the results of the descriptive and field study, the researcher made a number of recommendations, including: Develop an action plan that contributes to the use of animated cartoons in teaching mathematics, as well as provide a vision for curriculum planners to develop the content of the mathematics course for the first grades, depending on the introduction to the concept cartoon to increase the effectiveness of acquiring mathematical concepts among students in the first grades.

الكلمات الرئيسية