دور التعليم الإلكتروني في تنمية مهارات القوة الرياضية لدى الطلبة من وجهة نظر المعلمين بمحافظة ظفار The Role of E-Learning in Developing Students' Mathematical Strength Skills from the perspective of teachers in Dhofar Governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم كلية الآداب والعلوم التطبيقية - جامعة ظفار

10.21608/armin.2025.466712

المستخلص

  هدفت الدراسة إلى التعرف على دور التعليم الالكتروني في تنمية مهارات القوة الرياضية لدى الطلبة من وجهة نظر معلمي الرياضيات بمحافظة ظفار. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي من خلال استخدام استبانة تحتوي على (23) فقرة مقسمة على ثلاثة محاور وهي التواصل الرياضي، والترابط الرياضي، والاستدلال الرياضي. تم التحقق من صدق الاستبانة باستخدام صدق المحكمين، وثباتها باستخدام معامل ألفاكرونباخ حيث بلغ معامل الثبات (0.96)، ثم تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (104) معلم ومعلمة من معلمي الرياضيات بمحافظة ظفار. توصلت الدراسة إلى أن المتوسط الحسابي لدور التعليم الالكتروني في تنمية مهارات القوة الرياضية لدى الطلبة جاء بدرجة مرتفعة. كذلك أظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 α =) لدور التعليم الالكتروني في تنمية مهارات القوة الرياضية لدى الطلبة تعزى لمتغيرات النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة، والمرحلة الدراسية. أوصت الدراسة بضرورة توفير جميع الإمكانيات الفنية والتقنية الضرورية لدعم استخدام التعليم الالكتروني في الرياضيات بما يحقق أعلى مستوى من التنمية لمهارات القوة الرياضية لدى الطلبة.
  The study aimed to identify the role of e-learning in developing students' mathematical strength skills from the perspective of teachers in Dhofar Governorate. The study relied on the descriptive approach by using a questionnaire containing (23) paragraphs divided into three fields: mathematical communication, mathematical coherence, and mathematical reasoning. The validity of the questionnaire was verified using the validity of the experts, and its reliability using the Cronbach's alpha coefficient, where the reliability coefficient reached (0.96). The questionnaire was applied to the study sample consisting of (104) male and female mathematics teachers in Dhofar Governorate. The study found that the role of e-learning in developing students' mathematical strength skills was high. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences at (α = 0.05) for the role of e-learning in developing students' mathematical strength skills attributed to the variables of gender, years of experience, and school stage. The study recommended the necessity of providing all the necessary technical and technological capabilities to support the use of e-learning in mathematics to achieve the highest level of development of students’ mathematical strength skills.

الكلمات الرئيسية