أثر استراتيجية تدريسية قائمة على نظرية ديبونسكي (APOS) المدعمة بمناقشات الرياضيات المنتجة في تنمية الإستيعاب المفاهيمي لدى طالبات الثاني ثانوي The Effect of a Teaching Strategy based on Dubinsky's Theory (APOS) supported by Productive Mathematics Discussions on developing Conceptual Understanding among Second-Year Secondary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة دكتوراه في تعليم الرياضيات جامعة الملك سعود

2 أستاذ تعليم الرياضيات قسم المناهج – كلية التربية – جامعة الملك سعود

10.21608/armin.2025.423843

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على أثر إستراتيجية تدريسية قائمة على نظرية ديبونسكي (APOS) مدعمة بمناقشات الرياضيات المنتجة في تنمية الإستيعاب المفاهيمي لدى طالبات الثاني ثانوي، وإعتمد البحث المنهج المختلط (المنهج التتابعي الإستكشافي)، حيث تم إستخدام المنهج النوعي لتطوير الاستراتيجية التدريسية المقترحة، وتم إستخدام المنهج الكمي شبه التجريبي ذو تصميم المجموعتين التجريبية والضابطة لتقصي أثر الإستراتيجية التدريسية على تنمية الإستيعاب المفاهيمي لدى الطالبات، وقد تكونت المشاركات في الشق النوعي من معلمتي رياضيات تم إختيارهن بصورة قصدية مع طالباتهن، أما عينة الشق الكمي فتكونت من (٧٢) طالبة من طالبات الصف الثاني ثانوي تم اختيارهن بصورة عشوائية عنقودية وتم تقسيمهن إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية بواقع (٣٦) طالبة في كل مجموعة، وكانت أدوات البحث مكونة من بطاقتي مقابلة وملاحظة نوعية وإختبار للإستيعاب المفاهيمي، وتم التوصل إلى مجموعة من النتائج أهمها : الصورة النهائية للإستراتيجية التدريسية القائمة على نظرية ديبونسكي (APOS) المدعمة بمناقشات الرياضيات المنتجة والمناسبة للمرحلة الثانوية، ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة(  ) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لإختبار الإستيعاب المفاهيمي لصالح المجموعة التجريبية، ومن أبرز توصيات البحث تدريب معلمي الرياضيات على كيفية توظيف نظرية ديبونسكي(APOS) بشكل عام والإستراتيجية التدريسية بشكل خاص في تدريس الرياضيات، وتضمين مناهج الرياضيات أنشطة تعليمية متسلسلة وفق مراحل الإجراءات، والعمليات، والكائنات، والمخططات.
The research aimed to identify the effect of a teaching strategy based on Dubinsky's Theory (APOS) supported by productive mathematics discussions in developing conceptual understanding among second-year secondary school students. The research adopted the mixed method (exploratory sequential method), where the qualitative method was used to develop the proposed teaching strategy, and the quantitative method was used through the quasi-experimental method with the design of the experimental and control groups to investigate the effect of the teaching strategy on developing conceptual understanding among students. The participations in the qualitative application were mathematics teachers who were intentionally selected with their students, while the quantitative part sample consisted of 72 second-year secondary school students who were randomly selected in a cluster and were divided into two groups.The research tools consisted of a qualitative interview and observation cards, and a test for conceptual understanding. A set of results was reached, the most important of which are: the teaching strategy in its final form and appropriate for the secondary stage, the presence of a statistically significant difference at a significance level of (α ≤0.05) between the average scores of the control and experimental group students in the post-application of the conceptual understanding test were in favor of the experimental group. Among the most prominent recommendations of the research is training mathematics teachers on how to employ the APOS theory in general and the teaching strategy in particular in teaching mathematics and including sequential educational activities in mathematics curricula according to the APOS stages.

الكلمات الرئيسية