فاعلية التعلم الخبراتى في تدريس الرياضيات على تنمية التفكير السابر وحب الاستطلاع المعرفي لدى تلاميذ الصف الخامس الأساسي بسلطنة عُمان The Effectiveness of Experiential Learning in Teaching Mathematics in Developing Probe Thinking and Curiosity Epistemic among Fifth Grade Students in The Sultanate of Oman

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة بنها، كلية الأداب والتربية – جامعة صحار

المستخلص

هدف البحث إلى استقصاء فاعلية نموذج التعلم الخبراتى في تدريس الرياضيات على تنمية التفكير السابر وحب الاستطلاع المعرفي لدى تلاميذ الصف الخامس الأساسي بسلطنة عمان، وتكونت مجموعة البحث من مجموعتين من تلاميذ الصف الخامس الأساسي بمدرسة الرسالة للتعليم الأساسي بولاية صحار بسلطنة عمان، إحداهما تجريبية درست باستخدام نموذج التعلم الخبراتى وعددها (31) تلميذاً، والأخرى ضابطة (درست بالطريقة المتبعة في التدريس) وعددها (34) تلميذاً، وذلك خلال الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2024 / 2025م، وتم تصميم أداتين بحثيتين، تم تطبيقهما قبل وبعد تنفيذ تجربة البحث، وهما اختبار التفكير السابر، ومقياس حب الاستطلاع المعرفي، وأكدت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ مجموعتي البحث لصالح المجموعة التجريبية في كل من التفكير السابر وحب الاستطلاع المعرفي، وكذلك وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين التطبيقين القبلي والبعدي في كلا المتغيرين لصالح التطبيق البعدي لتلاميذ المجموعة التجريبية، وكذلك وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين التفكير السابر وحب الاستطلاع المعرفي.
 وأوصى البحث بتقديم دورات تدريبية للمعلمين لكيفية توظيف التعلم الخبراتى في التدريس وتنمية التفكير السابر وحب الاستطلاع المعرفي لدى التلاميذ، وتشجيع المعلمين على الاهتمام بتنمية التفكير السابر وحب الاستطلاع المعرفي، وتقديم دروس الرياضيات فى صورة أنشطة تساعد على تنمية مهارات التفكير السابر وحب الاستطلاع المعرفي لدى التلاميذ.
The aim of the research is to investigate the effectiveness of the experiential learning model in teaching mathematics in developing probing thinking and curiosity epistemic among fifth-grade students in the Sultanate of Oman. The participants of the research consisted of two groups of fifth-grade students at Al-Risala Basic Education School at Sohar in the Sultanate of Oman, one of which was experimental group (n= 31) that was taught through using the experiential learning model and the other was a control group (n= 34) that was taught using the regular method) during the first semester of the academic year 2024/2025. Two research instruments were prepared and applied before and after the implementation of the research experiment. The instruments were the probing thinking test and the curiosity epistemic scale. The results of research revealed that there was a statistically significant differences at a significance level of (0.01) between the mean scores of the students of the experimental and control groups  study groups in favor of the experimental group in both probing thinking and cognitive curiosity, as well as there was a statistically significant differences at a significance level of (0.01) between the pre- and post-applications in both variables in favor of the post-application for the experimental group students , as well as the there was  a statistically significant positive correlation at a significance level of (0.01) between probing thinking and curiosity epistemic. The study presented a number of recommendations and suggestions such as providing training courses for teachers on how to employ experiential learning in teaching and developing probing thinking and curiosity epistemic among students, encouraging teachers to pay attention to developing probing thinking and curiosity epistemic, and presenting mathematics lessons in the form of activities that help develop probing thinking skills and curiosity epistemic among students. 

الكلمات الرئيسية