تحليل محتوى كُتب الرياضيات للصف الثاني المتوسط في ضوء بُعد العمليَّات للقوة الرياضية Analysis of The Content of Mathematics Textbooks for the Second Intermediate Grade in the Light of Operation Dimension for Mathematical Power

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة الباحة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرُّف إلى درجة توافر معايير بُعد العمليَّات للقوة الرياضية وفق المعايير الآتية: (التواصل الرياضي، الاستدلال الرياضي، الترابط الرياضي) في كُتب الرياضيات للصف الثاني المتوسط بالمملكة العربية السعودية، وتكوَّن مجتمع الدراسة من جميع كتب الرياضيات للصف الثاني المتوسط، واشتملت عينة الدراسة على المجتمع بكامله، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي كمنهج للدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة أعدَّ الباحث بطاقة تحليل المحتوى، حيث تكونت في صورتها النهائية من (35) مؤشرًا واستُخدمت كأداة للدراسة. توصلت النتائج إلى أن مؤشرات معيار التواصل الرياضي في مقرر الرياضيات للصف الثاني المتوسط جاءت بدرجة توافر متوسطة، كما تبيّن أن مؤشرات معيار الاستدلال الرياضي في مقرر الرياضيات للصف الثاني المتوسط جاءت بدرجة توافر قليلة، كما تبيَّن أن مؤشرات معيار الترابط الرياضي في مقرر الرياضيات للصف الثاني المتوسط جاءت بدرجة توافر قليلة، وأوصت الدراسة بضرورة مراعاة التوازن في توزيع معايير العمليَّات للقوة الرياضية في محتوى كُتب الرياضيات للصف الثاني المتوسط بما يتلاءم مع طبيعة المحتوى الرياضي، وطبيعة المرحلة العمرية.
The study aimed to identify the degree of availability of operations dimension for mathematical power according to the following standards (mathematical communication, mathematical reasoning, mathematical coherence) in the mathematics textbooks for the second intermediate grade in the Kingdom of Saudi Arabia. The study community consisted of the mathematics textbooks for the second intermediate grade, and the study sample included the entire community. The study relied on the descriptive analytical approach as a study method and used the content analysis card as a study tool. The study concluded that the indicators of the mathematical communication standard in the mathematics textbooks for the second intermediate grade came with a degree of availability of medium. It also showed that the indicators of the mathematical reasoning standard in the mathematics textbooks for the second intermediate grade came with a degree of availability of low. It also showed that the indicators of the mathematical coherence standard in the mathematics textbooks for the second intermediate grade came with a degree of availability of low. The study recommended the necessity of considering the balance in distributing the operational standards for mathematical power in the content of mathematics textbooks for the second intermediate grade, in accordance with the nature of the mathematical content and the age stage.

الكلمات الرئيسية