أثر برنامج تدريبي إلكتروني قائم على نموذج التيباك "TPACK" في تنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة أثرة على تحصيل طالباتهن The effect of an online training program based on the "TPACK" model on the development of creative teaching skills for female mathematics teachers in the middle school and its impact on the achievement of their students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد في قسم المناهج وطرق التدريس بجامعة بيشة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر برنامج تدريبي إلكتروني قائم على نموذج التيباك "TPACK" في تنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة وأثره على تحصيل طالباتهن. وفي سبيل تحقيق هدف الدراسة صاغت الباحثة ثلاثة أسئلة وفرضيتين، واستخدمت المنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي للمجموعة الواحدة بالقياس (القَبلي، والبَعدي) لمعلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة، والتصميم شبه التجريبي ذي المجموعتين (التجريبية، والضابطة) بالقياس (القَبلي، والبَعدي) لطالبات الصف الأول المتوسط، وعليه صممت الباحثة أداتين هما: بطاقة ملاحظة مهارات التدريس الإبداعي، والتي طبقت على عينة عشوائية بسيطة من معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة، وتكونت من (24) معلمةً، واختبار تحصيلي، والذي طبق على عينة من طالبات الصف الأول المتوسط، والبالغ عددهن (164) طالبة، واللاتي تمَّ تقسيمهنَّ إلى مجموعتين: المجموعة التجريبية وعددهن (84) طالبة، والمجموعة الضابطة وعددهن (80) طالبةً، وبعد تحليلها بالأساليب الإحصائية المناسبة؛ أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (α≥0.05) بين متوسطي درجات معلمات مجموعة الدراسة في التطبيقين القَبلي والبَعدي لبطاقة ملاحظة مهارات التدريس الإبداعي، وذلك عند جميع المحاور التي تمثلها بطاقة الملاحظة (تخطيط التدريس الإبداعي، وتنفيذ التدريس الإبداعي، وتقويم التدريس الإبداعي) لصالح التطبيق البعدي، كذلك أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (α≥0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البَعدي لاختبار التحصيل، وذلك عند المستويات المعرفية الدنيا التي يمثلها الاختبار (التذكر، والفهم، والتطبيق) لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الباحثة بعدة توصيات، جاء من أهمها: الاستفادة من البرنامج التدريبي الإلكتروني المقترح القائم على نموذج التيباك في برامج التدريب المخصصة لتدريب معلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية، لتنمية مهارات التدريس الإبداعي لديهم؛ نظرًا لما له من أهمية في تنمية التحصيل لدى طلبة المرحلة المتوسطة، بالإضافة إلى ذلك قُدِّمت مجموعة من المقترحات للدراسات المستقبلية ذات الصلة بموضوع الدراسة الحالية.
The study aimed to reveal the impact of an online training program based on the "TPACK" model on developing creative teaching skills among female middle school mathematics teachers and its impact on the achievement of their students. And to achieve the goal; the researcher developed three questions and two hypotheses, The experimental approach with a semi-experimental design for one group, with (pre-post) measurements for middle school mathematics teachers. and a semi-experimental design with two groups (experimental, And the control) by measurement (pre-post) for the first middle school students. Accordingly, the researcher designed two tools: namely the creative teaching skills observation card, which was applied to a simple random sample of mathematics teachers. It consisted of (24) teachers, and an achievement test which was applied to a sample of the first middle school students, whose number is (164) students. They were divided into two groups, one of which is: the experimental group, numbering (84) students, and the control group, numbering (80) students. And after analysing it with appropriate statistical methods; The results showed that there were statistically significant differences at the level (α≤0.05) between the mean scores of the study group’s teachers in the pre and post-test of the creative teaching skills observation card, in all aspects represented by the observation card (creative teaching planning, creative teaching implementation, creative teaching evaluation), in favor of the post application. The results also showed that there were statistically significant differences at the level (α≤0.05) between the mean scores of the students of the control and experimental groups in the post-test of the achievement test, at all cognitive levels represented by the test (remembering, understanding, applying) in favor of the experimental group. In the light of the results of the study, the researcher recommended several recommendations, the most important of which were: making use of the proposed online training program based on the “TPACK” model in the training programs dedicated to training mathematics teachers in the middle school in the Kingdom of Saudi Arabia, to develop their creative teaching skills; Because of its importance in developing the achievement of middle school students. In addition, a set of proposals for future studies related to the subject of the current study was presented.

الكلمات الرئيسية