تحليل ببليومتري ومراجعة منهجية لبحوث استخدام الذكاء الاصطناعي في تعليم الرياضيات وتعلمها A Bibliometric Analysis and a Systematic Review for Using Artificial Intelligence in Teaching and Learning Mathematics

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وتعليم الرياضيات المساعد كلية التربية – جامعة الإسكندرية

المستخلص

استهدف البحث الحاضر إجراء تحليل ببليومتري، ومراجعة منهجية لبحوث مجال استخدام الذكاء الاصطناعي في تعليم الرياضيات وتعلمها، خلال الفترة من عام 2000 إلى 2024م، حيث تم تحليل 2096 منشورًا بحثيًا مدرجًا في قاعدة بيانات Web of Science، من خلال تحليل الإنتاجية، والتعاون البحثي بين المؤلفين، والدول، والمؤسسات البحثية، وتحليل الاستشهاد، والاقتران الببليوجرافي، والاستشهاد المشترك، والتواجد المشترك، وذلك باستخدام برنامجVOSviewer ، مما يوفر نظرة ثاقبة لمسار هذا المجال، وأشارت النتائج إلى النمو المتسارع في بحوث استخدام الذكاء الاصطناعي في تعليم الرياضيات وتعلمها، وهو ما يؤكد استمرارية جذب هذا المجال لاهتمام الباحثين، كما سلط البحث الضوء على الاتجاهات الحالية، والاتجاهات المستقبلية في هذا المجال.
The present research aimed to conduct a bibliometric analysis and a systematic review of studies on the use of artificial intelligence in mathematics education and learning from 2000 to 2024. A total of 2,096 research publications indexed in the Web of Science database were analyzed in terms of productivity, research collaboration among authors, countries, and research institutions, as well as citation analysis, bibliographic coupling, co-citation, and co-occurrence using VOSviewer software. This analysis provides insight into the trajectory of this field. The results indicated a rapid growth in research on the use of artificial intelligence in mathematics education and learning, confirming the continued attraction of this field to researchers. Additionally, the study highlighted current and future trends in this area.

الكلمات الرئيسية