اتجاهات أبحاث الفاقد التعليمي في المعرفة الرياضية خلال الفترة من 2019م – 2024م (مراجعة منهجية) Trends in educational loss research in mathematical knowledge During the period from 2019 AD - 2024 AD: a systematic review

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

ماجستير المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية والتنمية البشرية – جامعة بيشة إدارة التعليم بمحافظة بيشة

المستخلص

تهدف هذه الدراسة التعرف على توجهات أبحاث الفاقد التعليمي المرتبطة بالمعرفة الرياضية في المدة (۲۰۱۹ م_ ۲۰۲٤م)، وتحديد الفجوة البحثية وأوجه التشابه والاختلاف في الدراسات السابقة العربية والأجنبية. ولتحقيق ذلك قامت الباحثة بمراجعة منهجية لـ(32) دراسة بعد تطبيق معايير التضمين والاستبعاد. وتوصلت الدراسة إلى نتائج عدة، أبرزها: ارتفاع عدد الدراسات التي تناولت مشكلة الفاقد التعليمي في الرياضيات في عام 2021م أكثر من الأعوام الأخرى بنسبة (28%)، وتبين أن النصيب الأعلى هو للأبحاث التي اتبعت المنهج الكمي في أبحاث الفاقد التعليمي في المعرفة الرياضية؛ إذ بلغت (%94) من العينة، وكشفت الدراسة عن أن أداة الاختبار هي أكثر الأدوات استخدامًا، وبلغت نسبة استخدامها(36 %). وأظهرت النتائج أن أبحاث الفاقد التعليمي في المعرفة الرياضية أولت المرحلة الابتدائية أهمية خاصة؛ بكونها مرحلة تأسيس، وقد بلغت نسبة الأبحاث التي ركزت عليها (43%)، أما توزيع الأبحاث وفق المستهدف في التوصية فجاء بمستوى أعلى لمعلمي الرياضيات بنسبة(68%). وبناءً على ذلك قدمت الدراسة توصيات عدة، منها: استخدام أدوات متنوعة في أبحاث الفاقد التعليمي في المعرفة الرياضية والأسباب التي من خلالها يمكن وضع الخطط والمعالجة ونشر الوعي بخطورة آثار الفاقد التعليمي على الفرد وأسرته ومجتمعه، وإعانة معلمي الرياضيات على تحقيق الأهداف والإصلاحات.
This study aims to identify the trends of educational loss research related to mathematical knowledge in the period (2019 AD - 2024 AD), and to identify the research gap and similarities and differences in previous Arab and foreign studies. To achieve this, the researcher conducted a systematic review of (32) studies after applying the inclusion and exclusion criteria. The study reached several results, the most prominent of which are: The number of studies that addressed the problem of educational loss in mathematics increased in 2021 AD more than other years by (28%), and it was found that the highest share was for research that followed the quantitative approach in educational loss research in mathematical knowledge; It reached (94%) of the sample, and the study revealed that the test tool is the most used tool, and its use rate reached (36%). The results showed that educational loss research in mathematical knowledge gave special importance to the primary stage; As it is a foundational stage, the percentage of research that focused on it reached (43%), while the distribution of research according to the target in the recommendation came at a higher level for mathematics teachers by (68%). Accordingly, the study presented several recommendations, including: using various tools in research on educational loss in mathematical knowledge and the reasons through which plans and treatment can be developed, spreading awareness of the seriousness of the effects of educational loss on the individual, his family and his community, and helping mathematics teachers to achieve goals and reforms.

الكلمات الرئيسية