أثر استخدام تكنولوجيا الواقع الافتراضي في تنمية المفاهيم الرياضية لدى الأطفال واتجاهاتهم نحوها The impact of using technology virtual reality on developing mathematical conceptsEarly Children and their attitudes towards it

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مشرفة تربوية بإدارة تعليم مكة المكرمة

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على أثر استخدام تكنولوجيا الواقع الافتراضي في تنمية المفاهيم الرياضية بمرحلة الطفولة المبكرة واتجاهاتهم نحوه، واستخدم البحث المنهج التجريبي القائم على تصميم شبه تجريبي للمجموعة الواحدة (قبلي/ بعدي)، وتكونت عينة البحث من (24) طفلاُ من أطفال مرحلة الطفولة المبكرة، استخدم البحث أداتين، هما: اختبار تحصيلي ومقياس الاتجاهات، وتوصل البحث إلى النتائج التالية: وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α) بين متوسطي درجات أطفال مجموعة البحث (الذين استخدموا الواقع الافتراضي) في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم الرياضية لصالح التطبيق البعدي، وكذلك يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α) بين متوسطي درجات أطفال مجموعة البحث (الذين استخدموا الواقع الافتراضي) في التطبيق القبلي والبعدي لمقياس الاتجاهات لصالح التطبيق البعدي وأوصى البحث بضرورة توعية معلمات الطفولة المبكرة بضرورة الاهتمام بتوظيف المستجدات التقنية الحديثة لإكساب الأطفال عديد من المفاهيم المختلفة.
This research aimed to investigate the impact of using virtual reality technology on developing mathematical concepts in early childhood and children’s attitudes towards it. The study employed an experimental method based on a quasi-experimental design for a single group (pre-test/post-test). The research sample consisted of 24 children in early childhood. The research utilized two instruments: an achievement test and an attitude scale. The findings revealed statistically significant differences at the significance level of (α ≥ 0.05) between the mean scores of the children in the research group (who used virtual reality) in the pre-test and post-test applications of the mathematical concepts test, in favor of the post-test. Additionally, there were statistically significant differences at the significance level of (α ≥ 0.05) between the mean scores of the children in the research group in the pre-test and post-test applications of the attitude scale, in favor of the post-test. The research recommended raising awareness among early childhood teachers about the importance of employing modern technological advancements to impart various concepts to children.

الكلمات الرئيسية