تصورات المعلمين نحو تطبيق " مايكروسوفت كوبايلوت" في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية Teachers' Perceptions Towards Applying microsoft copilot in Teaching Mathematics at the High School

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة طنطا

المستخلص

يعد" مايكروسوفت كوبايلوت"، أحد تطبيقات الذكاء الاصطناعي التوليدي، وربما له شعبية في مختلف المجالات. وبناءً على ذلك، أعرب المعلمين عن قلقهم المتزايد بشأن إمكاناته والتحديات التي يواجهها في مختلف المجالات. في مثل هذا السياق، هدف البحث الحالي إلى التعرف على تصورات المعلمين نحو تطبيق " مايكروسوفت كوبايلوت"، في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية. تم جمع البيانات باستخدام استبيان عبر الانترنت، وتكونت عينة الدراسة من (114) معلما ومعلمة رياضيات بالمرحلة الثانوية بمحافظة الغربية من ثلاث إدارات تعليمية. لقد تم سؤالهم عن معرفتهم ومخاوفهم المتعلقة باستخدام مايكروسوفت كوبايلوت في أنشطة التدريس والتحديات التي قد يواجهونها، وأظهرت نتائج البحث ان تصورات المعلمين نحو المعرفة بتطبيق مايكروسوفت كوبايلوت جاءت متوفرة الى حد ما بمتوسط حسابي (1.78) ، وان فهمهم لفوائد تطبيق مايكروسوفت كوبايلوت في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمين ما زال غير واضح بمتوسط حسابي (1.75) ، وتوجد تحديات لاستخدام مايكروسوفت كوبايلوت في تدريس الرياضيات من وجهة نظر المعلمين بمتوسط حسابي (2.07) ، وان هناك عوامل موثرة في قبول مايكروسوفت كوبايلوت بين معلمي الرياضيات بمتوسط حسابي (2.26 ). وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصورات المعلمين نحو تطبيق “مايكروسوفت كوبايلوت” في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية لصالح متغيرات الجنس، وعدد سنوات الخبرة . تلعب نتائج هذا البحث دورًا في فهم كيفية وصول معلمي الرياضيات إلى التطور التكنولوجي الجديد وتطبيقه على عملهم الحالي، وكيف يدركون مدى ملاءمته، وكذلك كيفية تعاملهم مع آثاره. التحقيق له آثار عملية لتزويد المعلمين بالمساعدة المهنية في إدارة ادوات الذكاء الاصطناعي التوليدي.
Microsoft Copilot is one of the applications of generative artificial intelligence, has gained popularity in various fields. Accordingly, teachers expressed increasing concern about its potential and the challenges in various fields. In such a context, the current research aimed to identify teachers’ perceptions towards applying “Microsoft Copilot” in teaching mathematics at the high school. Data were collected using an online questionnaire, and the study sample consisted of (114) mathematics teachers at the high school in Gharbia Governorate from three educational departments. They were asked about their knowledge and concerns related to using Microsoft Copilot in teaching activities and the challenges they might face. The results of the research showed that teachers’ perceptions of knowledge of applying the Microsoft Copilot were available to some extent with mean of (1.78), and teachers’ perceptions of the benefits of applying the Microsoft Copilot in teaching mathematics at the high school, from the teachers’ viewpoints, is still unclear, with a mean of (1.75), and there are challenges to using Microsoft Copilot in teaching mathematics, from the teachers’ viewpoints, with a mean of (2.07), and there are factors influencing the acceptance of Microsoft Copilot among mathematics teachers, with a mean of (2.26). There are also no statistically significant differences in teachers’ perceptions towards the applying Microsoft Copilot in teaching mathematics at the high school in favor of the variables of gender and number of years of experience. The results of this research play a role in understanding how mathematics teachers access the new technological development and apply it to their current work, and how they perceive its relevance, as well as how they deal with its effects. The investigation has practical implications for providing teachers with professional assistance in managing generative AI tools.

الكلمات الرئيسية