استخدام التعلم الذهني لتنمية الكفاءة الرياضياتية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية Using Brain learning to develop mathematical proficiency among Prep school students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم أول رياضيات بالمرحلة الثانوية بإدارة أبو تشت التعليمية

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المتفرغ بكلية التربية – جامعة أسوان

3 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات بكلية التربية – جامعة جنوب الوادي

المستخلص

    هدف البحث إلى تعرف فاعلية استخدام التعلم الذهني لتنمية أبعاد الكفاءة الرياضياتية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية. لتحقيق هدف البحث تم إعداد دليل معلم، وكتيب تلميذ وفقاً للتعلم الذهني، كما تم بناء اختبار الكفاءة الرياضياتية المعرفية وضبطه إحصائياً . اعتمد البحث على المنهج التجريبي المعتمد على قياس أثر المتغير المستقل على المتغير التابع لدى مجموعة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وتم استخدام التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعات المتكافئة من خلال اختيار مجموعتين إحداهما تجريبية، والأخرى ضابطة.
    تم تطبيق البحث على مجموعة من تلاميذ وتلميذات الصف الأول الإعدادي قوامها (60) تلميذاً وتلميذة بمدرسة النجمة الإعدادية المشتركة، التابعة لإدارة أبو تشت التعليمية، مجموعة تجريبية قوامها (30) تلميذاً ، وضابطة قوامها (30 ) تلميذاً.
    توصل البحث الي فاعلية التعلم الذهني في تنمية أبعاد الكفاءة الرياضياتية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية.
The research aimed to determine the effectiveness of using mental learning to development the dimensions of mathematical proficiency among middle school students. To achieve the goal of the research, a teacher’s guide and a student’s booklet wre prepared according to mental learning, and a cognitive mathematics proficiency test was also constructed. The research relied on the experimental method based on measuring the effect of the independent variable on the dependent variable among a group of first-year middle school students. A quasi-experimental design based on equal groups was used by selecting two groups, one experimental and the other control.
The research was applied to a group of (60) male and female students in the first year of preparatory school at Al-Najma Joint Preparatory School, affiliated with the Abu Tesht Educational Administration, an experimental group consisting of (30) students, and a control group consisting of (30) students.
   The research found the effectiveness of Brain learning in developing the dimensions of mathematical proficiency among middle school students.

الكلمات الرئيسية