برنامج مقترح لتنمية الجدارات اللازمة لدمج قضايا التغير المناخي في تعليم الرياضيات وتعلمها لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية A proposed program to develop the necessary competencies for integrating climate change issues into teaching and learning mathematics among primary Stage mathematics teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية- جامعة الاسکندرية

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث الحالي إلى تعرف أثر برنامج مقترح لتنمية الجدارات اللازمة لدمج قضايا التغير المناخي في تعليم الرياضيات وتعلمها لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدائية؛ وفى هذا الصدد أُستخدم المنهج شبه التجريبي ذا المجموعتين: التجريبية، والضابطة؛ حيث تكونت كل من المجموعة التجريبية والضابطة من (29) معلمًا من معلمي الرياضيات في الفصل الأول من العام الدراسي 2023 – 2024 م، وتمثلت أدوات البحث فى: مقياس الجدارات المعرفية، ومقياس الجدارات المهارية، ومقياس الجدارات الوجدانية، واستُخدم في المعالجة الإحصائية للبيانات اختبار t  للمتوسطات المستقلة، واختبار t للمتوسط الاعتباري، ومربع"إيتا" لقياس حجم تأثير المتغير المستقل للبحث في المتغيرات التجريبية.
وأشارت النتائج إلى فاعلية البرنامج المقترح في تنمية الجدارات اللازمة لدمج قضايا التغير المناخي في تعليم الرياضيات : الجدارات المعرفية والمهارية والوجدانية،  لدى أفراد عينة البحث التجريبية، وأوصى البحث بضرورة عناية برامج إعداد معلم الرياضيات بتنمية جدارات الاستدامة بشكل عام والجدارات اللازمة لدمج قضايا التغير المناخي في تعليم الرياضيات وتعلمها بالمراحل الدراسية المختلفة، وكذا أهمية توفير برامج تنمية مهنية لمعلمي الرياضيات في هذا الصدد، وكذا ضرورة العناية بدمج قضايا التغير المناخي في مناهج الرياضيات الجديدة المطورة بالصفوف والمراحل الدراسية المختلفة، فضلاً عن ضرورة تشجيع الخبرات البحثية الجديدة التي تسعى نحو ربط الرياضيات بقضايا المناخ المختلفة، وكذا الاهتمام بتشجيع البحوث المشتركة في مجال نمذجة تغير المناخ ، وأهمية توفير موارد ومصادر تعليم وتعلم تسهم في تنمية الوعي برياضيات المناخ لدي جميع المعنيين.
Abstract:
The current research aimed to identify the impact of a proposed program to develop the competencies necessary to integrate climate change issues into mathematics teaching and learning among Primary school mathematics teachers. In this regard, the quasi-experimental method was used, with two groups: experimental and control. Both the experimental and control group consisted of (29) mathematics teachers in the first semester of the academic year 2023-2024. the research tools were: the cognitive competencies scale, the skill competencies scale, and the emotional competencies scale. independent -samples t test, one-sample t test, and ETA square were used in the statistical data processing.
The results indicated the effectiveness of the proposed program in developing the competencies necessary to integrate climate change issues into mathematics education: the cognitive, skill, and emotional competencies among the experimental research sample. It is recommended to the need to pay attention to developing sustainability competencies in mathematics teacher preparation programs, especially the competencies necessary to integrate climate change issues into teaching and learning Mathematics in the different stages of education, and the importance of providing professional development programs for mathematics teachers in this regard, and the need to take care to integrate climate change issues into the developed mathematics curricula at different grades, as well as the need to encourage new research experiences that seek to link mathematics to different climate issues, encouraging joint research in the field of climate change modeling, and the importance of providing teaching and learning resources that contribute to developing awareness of climate mathematics among all Stakeholders.

الكلمات الرئيسية