تصورات المعلمين نحو تطبيق إستراتيجية الرياضيات الواقعية في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية Teachers' Perceptions Towards Applying The Realistic Mathematics Strategy in Teaching Mathematics at the High School

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 إدارة تعليم جازان - وزارة التعليم

2 كلية التربية - جامعة الملك خالد

المستخلص

هدفَتِ الدراسة إلى التعرف على تصوُّرات المعلِّمين نحو تطبيق إستراتيجية الرياضيات الواقعية في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية، واستكشاف الفروق ذات دلالة إحصائية في تصورات المعلمين وفق متغيرات (الجنس وعدد سنوات الخبرة). ولجمع البيانات تم استخدام الاستبانة، وتكوَّنت عيِّنة الدراسة من (136) معلمًا ومعلمة رياضيات بالمرحلة الثانوية بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة جازان. وأظهرت نتائج الدراسة أن تصورات المعلمين نحو المعرفة بتطبيق إستراتيجية الرياضيات الواقعية جاءت مرتفعة جدًّا بمتوسط حسابي (4.44). وتصورات المعلمين نحو متطلبات تطبيق إستراتيجية الرياضيات الواقعية جاءت مرتفعة جدًّا بمتوسط حسابي (4.28). وتصورات المعلمين نحو التحديات التي تواجه تطبيق إستراتيجية الرياضيات الواقعية جاءت بمستوى (مرتفع) ومتوسط حسابي (3.78). ووجود فروق دالَّة إحصائيًّا بين المعلمين والمعلمات في تصوراتهم حول تطبيق إستراتيجية الرياضيات الواقعية في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية لصالح المعلمات. ووجود فروق دالة إحصائيًّا في تصورات المعلمين حول متطلبات تطبيق إستراتيجية الرياضيات الواقعية، وتصوراتهم حول التحديات التي تواجه تطبيق إستراتيجية الرياضيات الواقعية بالمرحلة الثانوية وفقاً لسنوات الخبرة. وعدم وجود فروق دالة إحصائيًّا في تصوراتهم حول المعرفة بتطبيق إستراتيجية الرياضيات الواقعية.
The study aimed to identify teachers’ perceptions towards applying the realistic mathematics strategy in teaching mathematics at the High School, and to explore statistically significant differences in teachers’ perceptions according to the variables (gender and years of experience). To collect data, a questionnaire was used; The study sample consisted of  (136) mathematics teachers at the high school in the General Administration of Education in the Jazan region. The results concluded that the teachers’ perceptions regarding knowledge of applying the realistic mathematics strategy had very high, with mean (4.44). Teachers’ perceptions of the requirements for implementing a realistic mathematics strategy were very high, with a mean of (4.28). Teachers’ perceptions of the challenges faced in implementing the realistic mathematics strategy were high level, with mean (3.78). There are statistically significant differences between male and female teachers in their perceptions of applying the realistic mathematics strategy in teaching mathematics at the high school, in favor of female teachers. There are statistically significant differences in teachers’ perceptions about the requirements for applying the realistic mathematics strategy, and their perceptions about the challenges facing the application of the realistic mathematics strategy at the high school, according to years of experience. There were no statistically significant differences in their perceptions of knowledge by applying the realistic mathematics strategy.

الكلمات الرئيسية