الفصول الافتراضية وتنميه مهارات التفكير الرياضياتي لدى طلاب الثانوية الأزهرية Virtual Classrooms and Developing Mathematical thinking Skills for Al-Azhar Secondary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم رياضيات بإدارة تفتيش أبوتشت الأزهرية

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المتفرغ كلية التربية – جامعة المنيا

3 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المتفرغ كلية التربية – جامعة جنوب الوادي

4 مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية استخدام الفصول الافتراضية في تنميه مهارات التفكير الرياضياتي لدى طلاب الثانوية الأزهرية، واتبع الباحث المنهج شبه التجريبي ذي المجموعتين المتكافئتين ذات التطبيقين القبلي والبعدي، وتكونت عينة البحث من ( 80 ) طالباً من طلاب الصف الثاني بالمرحلة الثانوية الأزهرية بمعهد بنين أبوشوشة الإعدادي الثانوي ومعهد فتيات أبوتشت الإعدادي الثانوي ومعهد فتيات السليمات الإعدادي الثانوي، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين: المجموعة الضابطة ودرست بالطريقة التقليدية، والمجموعة التجريبية ودرست باستخدام الفصول الافتراضية، اشتملت كل مجموعة منهما على (40) طالباً، وتم تطبيق أدوات الدراسة قبلياً وبعدياً، وأعد الباحث أداة القياس تمثلت في اختبار مهارات التفكير الرياضياتي، وقد أظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير الرياضياتي لصالح طلاب المجموعة التجريبية، مما يؤكد على فاعلية استخدام الفصول الافتراضية في تنمية مهارات التفكير الرياضياتي، كما قدم البحث مجموعة من المقترحات المرتبطة بنتائجه.
The study aimed at investigating the effectiveness of using Virtual Classrooms on developing Secondary Stage Students' Mathematical thinking Skills. The study used a pretest/posttest equivalent groups design. Sample of the study consisted of (80) students at the second-year students enrolled at Al-Azhar Secondary Schools At the Abushusha Boys Institute Preparatory and Secondary School, the Abutsht Girls Institute Preparatory and Secondary School and the Salimat Girls Institute Preparatory and Secondary, who were randomly distributed into two groups: a control group that received the regular instruction and an experimental group that received treatment Virtual Classrooms, each of which consisted of (n=40) students. To obtain data, the researcher prepared a Mathematical Thinking Skills Test which was used as pretest-posttest. Results of the study revealed that there was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group and control group in the post-administration of the Mathematical thinking skills test in favor of the experimental group students. Based on the above mentioned results, the study concluded that using Virtual Classrooms held a great potential for developing Secondary Stage students' Mathematical thinking Skills, the study also presented a set of proposals related to its results.