استخدام نموذج التعلم الخبراتي خماسي المراحل في تدريس الرياضيات لتنمية الإستيعاب المفاهيمي والإعتماد المتبادل الإيجابي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية Using The Five-Stage Model of Experiential Learning in Teaching Mathematics for Developing Conceptual Understanding and positive Interdependence in Preparatory School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة بنى سويف مصر

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالي إلي التعرف على أثر استخدام نموذج التعلم الخبراتي خماسي المراحل في تدريس الرياضيات لتنمية الإستيعاب المفاهيمي والإعتماد المتبادل الإيجابي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية، وللوصول لهدف البحث والإجابة عن أسئلته والتحقق من صحة فروضه. تم اتباع إجراءات البحث التي تتفق مع المنهج التجريبي القائم علي التصميم شبه التجريبي نظام المجموعتين المتكافئتين. وتمثلت أدوات القياس في اختبار الإستيعاب المفاهيمي ومقياس الإعتماد المتبادل الإيجابي لتلاميذ الصف الأول الإعدادي، أما مواد البحث فتضمنت دليل للمعلم وأوراق عمل للتلميذ صيغا وفقًا لنموذج التعلم الخبراتي خماسي المراحل، وجميع المواد والأدوات من إعداد الباحثة. وكانت مجموعة البحث من تلميذات الصف الأول الإعدادي بمدرسة الأقباط الإعدادية بنات بإدارة بني سويف التعليمية للعام الدراسي (2021/ 2022م)، وقوامها (60) تلميذة، تم تقسيمها لمجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة قوام كل منها (30) تلميذة. وأظهرت نتائج البحث أن استخدام نموذج التعلم الخبراتي خماسي المراحل ذا أثر دال في تنمية الإستيعاب المفاهيمي والإعتماد المتبادل الإيجابي لدي تلميذات المجموعة التجريبية مقارنة بالطريقة المعتادة.   
الكلمات المفتاحية: نموذج التعلم الخبراتي خماسي المراحل، الإستيعاب المفاهيمي، الإعتماد المتبادل الإيجابي، تلاميذ المرحلة الإعدادية.
Abstract:
By: Dr. Manal Ahmed Ragab Ahmed, Faculty of Education, Beni-Suef University.
The present research aimed to investigate the effects of using the Five-stage Model of Experiential Learning in teaching mathematics for developing conceptual understanding and positive interdependence in preparatory school students. To achieve this aim, and to answer the research questions and verify its hypotheses, procedures of the experimental method and the semi-experimental design of two equivalent groups were followed. Instruments of measuring conceptual understanding and positive interdependence, including a test of conceptual understanding and a scale of positive interdependence, were used to assess these constructs in preparatory first graders. Materials included a teacher’s guide and a student workbook, both designed according to the Five-stage Model of Experiential Learning. Measures and materials were developed and validated by the researcher. Research groups included female preparatory first graders in the Coptic School in Beni Suef’s educational directorate during the academic year (2021-2022). The sample included 60 female students, equivalently assigned to two groups, an experimental (N=30) and a control (N=30). Results revealed that using the Five-stage Model of Experiential Learning in teaching mathematics for developing conceptual understanding and positive interdependence bore out significant effects in developing these constructs in the experimental participants compared to the control students who were taught as usual.
Keywords: five-stage model of experiential learning, conceptual understanding, positive interdependence, preparatory school students.

الكلمات الرئيسية