أثر وحدة مطورة في الرياضيات الحيوية في تنمية التفكير الإحصائي والترابط الرياضي وعادة المثابرة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي The Effect of a Developed Unit in Biomathematics on developing the Statistical Thinking, Mathematical Coherence, and the Perseverance Habit among Prep One Pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية – جامعة بنى سويف Sayedmath1982@gmail.com

المستخلص

الملخص:    تتمثل مشكلة البحث في عدم الاهتمام الكافي بتدريس الإحصاء بالصف الأول الإعدادي بصورة لا تتضمن الجوانب التطبيقية للإحصاء، وعدم ربطها بالمجالات الأخرى وخاصة الرياضيات الحيوية، وبالتالي وجود قصور بمهارات التفكيرالإحصائي، والترابط الرياضي لدى التلاميذ، وقد هدف البحث إلى  قياس أثر وحدة مطورة في الرياضيات الحيوية في تنمية التفكير الإحصائي والترابط الرياضي وعادة المثابرة  لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وتم إعداد اختباري التفكير الإحصائي والترابط الرياضي، ومقياس عادة المثابرة، والوحدة المطورة في الرياضيات الحيوية، ودليل المعلم وتم تدريس الوحدة في الفصل الدراسي الأول2022/2023م،  وأعتمد البحث على المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي باستخدام نموذج مجموعة تجريبية واحدة، وبلغ عدد تلاميذ مجموعة البحث 33 تلميذًا بمدرسة الشهيد محمد أنور السادات الإعدادية بنين التابعة لإدارة بني سويف التعليمية، وتم تطبيق اختباري التفكير الإحصائي والترابط الرياضي، ومقياس عادة المثابرة قبلي/ بعدي على التلاميذ مجموعة البحث، وأسفرت النتائج عن فاعلية الوحدة المطورة في الرياضيات الحيوية في تنمية التفكير الإحصائي والترابط الرياضي وعادة المثابرة  لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، ووجود علاقة ارتباطية طردية بين التفكير الإحصائي والترابط الرياضي وعادة المثابرة، وأوصي البحث بضرورة الأخذ فى الاعتبارعند تطوير المناهج أن يتم التطوير وفق الرياضيات الحيوية، وتدريب معلمي الرياضيات أثناء الخدمة على كيفية التعامل مع كتب الرياضيات المدرسية بتحليلها، وإثرائها بالأنشطة، والمشكلات الرياضية التي تساعدهم على تنمية التفكير الإحصائي، والترابط الرياضي، وعادة المثابرة لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي.
الكلمات المفتاحية: تطوير المناهج- الرياضيات الحيوية -التفكير الإحصائي-  الترابط الرياضي -عادة المثابرة.
Abstract:      The problem of research is the lack of attention to the teaching of statistics in the first preparatory grade in a way that does not include the applied aspects of the statistics, and not linking it to other fields, especially Biomathematics. Therefore, there are deficiencies in statistical thinking skills, and mathematical interconnections of students. The researcher constructed a statistical thinking test, a mathematical interconnection test, a perseverance scale, a developed unit in biomathematics, and a teacher’s guide. Furthermore, the developed unit was taught in the first academic semester 2022/2023.The research counted on the experimental approach based on quasi experimental design using one experimental group design. The research group pupils were (33) pupils in Martyr Mohammed Anwar Al-Sadat for boys affiliated to Beni –Suef educational Administration. A pre –post statistical thinking test and a pre-post a mathematical interconnection test as well as a pre-post perseverance habit scale were applied on the research group. The results indicated that the developed unit in biomathematics was effective in developing the statistical thinking, mathematics coherence and the perseverance habit among first year prep pupils. Moreover, the results showed that there is a direct correlation between statistical thinking and mathematical interconnection and perseverance habit. The research recommended the need to take into account when developing the curricula that the development should be done according to biomathematics, and training mathematics teachers during the service on how to deal with mathematics textbooks by analyzing them, enriching them with activities, and mathematical problems that help them develop statistical thinking, mathematical interconnection, and the perseverance habit among first year prep pupils.    Key words: Curricula Development, Biomathematics, Statistical   Thinking, Mathematical Coherence, Perseverance Habit

الكلمات الرئيسية