برنامج قائم على مدخل التكامل بين المحتوى واللغة CLIL وتنمية مهارات تدريس الرياضيات باللغة الإنجليزية والتفكير المستقبلي لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية بالغردقة Program Based on CLIL Approach and Developing Mathematics Teaching Skills in English and Future Thinking for Students- Teachers of the Faculty of Education in Hurghada

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة جنوب الوادى ـ کلية التربية بالغردقة

المستخلص

الملخص :
هدف البحث إلى التعرف على فاعلية مدخل التكامل بين المحتوى واللغة CLIL على تنمية مهارات تدريس الرياضيات باللغة الإنجليزية والتفكير المستقبلي لدى الطلاب المعلمين شعبة الرياضيات باللغة الإنجليزية بكلية التربية بالغردقة ، وتكونت مجموعة البحث من مجموعة واحدة تجريبية وعددها (15) طالبًا بالفرقة الرابعة – شعبة الرياضيات باللغة الإنجليزية، وتم تطبيق أدوات البحث قبليًا (بطاقة ملاحظة مهارات تدريس الرياضيات باللغة الإنجليزية- اختبار التفكير المستقبلي)  ، ثم تدريس البرنامج القائم على مدخل التكامل بين المحتوى واللغة CLIL للطلاب مجموعة البحث ، ثم تطبيق أدوات البحث بعديًا ، وتوصلت نتائج البحث إلى : وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطى رتب درجات مجموعة البحث فى التطبيقين القبلى والبعدى على كل من بطاقة ملاحظة مهارات التدريس واختبار التفكير المستقبلى لصالح التطبيق البعدى، وقدم البحث عددًا من التوصيات منها : عقد دورات تدريبية للمعلمين بالمدارس الرسمية للغات حول استخدام مدخل التكامل بين المحتوى واللغة CLIL وتوظيفه أثناء تدريس الرياضيات باللغة الإنجليزية، و تضمين برامج إعداد المعلمين شعبة الرياضيات باللغة الإنجليزية بكليات التربية لمبادئ وأسس مدخل التكامل بين المحتوى واللغة CLIL في مقرراتها التدريسية ، وكذلك أنشطة تسهم في تنمية مهاراتهم التدريسية وتفكيرهم المستقبلى.
الكلمات المفتاحية : مدخل التكامل بين المحتوى واللغة CLIL ، مهارات تدريس الرياضيات باللغة الإنجليزية، التفكير المستقبلى .
Abstract:
The purpose of this research is to investigate the effectiveness of CLIL approach on developing Mathematics teaching skills in English and Future thinking for students teachers mathematics section in Englih of the Faculty of Education in Hurghada. Research group consisted of one experimental group . The research tools have been pre administrated (Mathematics teaching skills in English note card and future thinking test), then teaching the program based on the CLIL model for students research group. Finally,the research tools have been post administrated. Result of the research revealed a statistically significant difference between the mean scores of the research group in the pre and post test of the Mathematics teaching skills note card and future thinking test in favor of the post test . The research presented a number of recommendations such as: Holding training courses for teachers in official schools for languages ​​on the use of an CLIL approach and employing it during the teaching of mathematics in the English language, and the inclusion of teachers' preparation programs for the mathematics dsection in the English language in colleges of education for the principles and foundations of the CLIL approach in its teaching decisions, as well as activities that contribute to the development of Their teaching skills and future thinking.
Key Words: CLIL Approach , Mathematics teaching skills , Future Thinkin.

الكلمات الرئيسية