فاعلية استخدام المنظمات التخطيطية في الرياضيات لتنمية المهارات الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية The Effectiveness of using graphic organizations in mathematics for developing life skills for the pupils of primary stage

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة العريش، کلية التربية ، قسم المناهج وطرق التدريس ، تخصص رياضيات

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية استخدام المنظمات التخطيطية في تنمية المهارات الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وتم تطبيق البحث على مجموعة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي وبلغت ( 60) تلميذًا  مقسمة إلى ( 30 ) تلميذًا  مجموعة تجريبية و ( 30 ) تلميذًا مجموعة ضابطة، وقدم البحث عددًا من والمواد التعليمية وأدوات القياس تمثلت في قائمة للمهارات الحياتية الخاصة بالصف الخامس الابتدائي في مهارتي ( مهارة حل المشکلات – مهارة إدارة الوقت)، وکتاب للتلميذ في وحدة  الهندسة والقياس المقررة على تلاميذ الصف الخامس الابتدائي للفصل الدراسي الثاني بعد إعادة صياغتها وفقًا للمنظمات التخطيطية، ودليل معلم لتدريس الوحدة باستخدام المنظمات التخطيطية، واختبار حل المشکلات الرياضية، وبطاقة ملاحظة لمهارة إدارة الوقت، وتوصل البحث إلى فاعلية المنظمات التخطيطية في الرياضيات  لتنمية المهارات الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.
 
Abstract:
The research aimed to identifying the effectiveness of using Graphic organizations in the developing life skills for pupils of primary stage, the research was conducte  on a group of fifth grade pupils, who reached (60) pupil, divided into (30) pupil, experimental group and (30) pupil control group. The research presented a number of materials and tools that were a list of life skills for the fifth grade of primary school in  the skills (problem solving skill - time management skill), student book in the unit of engineering and measurement allocated to pupils in the fifth grade of the second semester after rephrasing according to the graphic organizations, a teacher’s guide for teaching the unit using graphic organizers, a test for solving mathematical problems, and an observation sheet for the skill Time management, and the research reached to the effectiveness of using graphic organizations in developing life skills for pupils of primary stage.

الكلمات الرئيسية