معتقدات معلمي الرياضيات نحو دراسة الاتجاهات الدولية TIMSS- دراسة مزجية Mathematics teachers' Beliefs about TIMSS International Tests- A Mixed Method Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد کلية التربية – جامعة بيشة

2 التربية، جامعة بيشة، بيشة، السعودية

3 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة بيشة

المستخلص

المستخلص:
سعت الدراسة إلى الکشف عن معتقدات معلمي الرياضيات نحو دراسة الاتجاهات الدولية TIMSS، ولتحقيق الهدف استُخدم المنهج المزجي بواسطة التصميم التتابعي التفسيري، ولجمع البيانات الکمية استُخدمت استبانة تکونت من (29) فقرة، توزَّعت على المحاور الآتية: (فلسفة الاختبارات الدولية تيمز، الکفاءة التدريسية، مستوى الطلاب، طبيعة الأسئلة)، وجرى تطبيقها بعد حساب صدقها وثباتها على عينة بلغت (311) معلمًا ومعلمة رياضيات في المرحلتين الابتدائية والمتوسطة بإدارة تعليم بيشة، واستُخدمت المقابلة لجمع البيانات النوعية التي أجريت مع (١٥) معلمًا ومعلمة. وتوصلت الدراسة إلى نتائج عدة، أبرزها: أن معتقدات معلمي ومعلمات الرياضيات نحو فلسفة الاختبارات الدولية جاءت في مستوى (محايد)؛ حيث بلغ المتوسط (3.28)، وجاءت معتقداتهم نحو الکفاءة التدريسية ومستوى طلابهم وطبيعة الأسئلة في مستوى موافق؛ حيث بلغ المتوسط على الترتيب (3.66)، (3.55)، (3.53)، وتوصلت الدراسة أيضًا إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في معتقدات عينة الدراسة نحو الاختبارات الدولية TIMSS تعزى إلى: (الجنس، الخبرة التدريسية). کما أشار المشارکون في الجزء النوعي إلى ثقتهم في الممارسات التدريسية وفقًا لمتطلبات الدراسات الدولية TIMSS، وأهمية اطلاع المعلمين على نتائج الطلاب ومشارکتهم في مناقشتها واقتراح الحلول. واستنادًا إلى النتائج قُدِمت توصيات عدة، أهمها: تثقيف الميدان التعليمي بإطار الاختبارات الدولية TIMSS، وتدريب المعلمين والمعلمات على تصميم أسئلة تتسق مع المجالات الإدراکية في الاختبارات الدولية TIMSS.
الکلمات المفتاحية: معتقدات، معلمو الرياضيات، الاختبارات الدولية TIMSS، دراسة مزجية.
Abstract:
The study aimed to identify the beliefs of mathematics teachers about TIMSS international tests. To achieve this goal, the mixed approach was used by sequential interpretive design. In order to collect the quantitative data, a questionnaire (scale) consisting of 29 items was used. These items were distributed on the following axes: the philosophy of TIMSS international tests, teaching efficiency, students’ abilities, and the nature of the questions. After calculating its validity and reliability, it was applied to a sample of 311 male and female mathematics teachers at the primary and intermediate levels in the Bisha Education Department. Interviews with 15 male and female teachers were used to collect qualitative data. The study reached many results, the most important of which were: that the beliefs of mathematics teachers about the philosophy of TIMSS had a "neutral" level, as the average was 3.28, while their beliefs about the teaching efficiency, the level of their students and the nature of the questions had an “agreeable” level, as the average was 3.66, 3.55, and 3.53 respectively. The study also found that there were no statistically significant differences in the beliefs of the study sample about the TIMSS attributable to gender, qualification, and teaching experience. In light of the results, several recommendations were made, the most important of which were: to enlighten the educational field about the international tests TIMSS, and to train teachers to design questions consistent with the cognitive domains in the international tests TIMSS.
Keywords: Beliefs, mathematics teachers, TIMSS international tests, a mixed method study.

الكلمات الرئيسية