استخدام برنامج قائم على أنسنة التعلم في تدريس الهندسة لتنمية التفکير الهندسي الاستدلالي لدى تلاميذ الصف الثالث الاعدادي User of a Program Based on the Humanization of Learning in Teaching Geometry to Develop Deductive Geometrical Thinking by Third Year Preparatory School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المتفرغ کلية التربية جامعة أسيوط

2 أستاذ المناهج وتکنولوجيا تعليم الرياضيات کلية التربية- جامعة جنوب الوادي

3 مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة جنوب الوادي

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث إلى تنمية بعض مهارات التفکير الهندسي الاستدلالي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية من خلال استخدام أنسنة التعلم. تکونت مجموعة البحث من مجموعتين إحداهما تجريبية حجمها(30) تلميذاً درست وفق أنسنة التعلم, والأخرى ضابطة حجمها(30) تلميذاً درست بالطريقة التقليدية. أشارت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفکير الهندسي الاستدلالي لصالح المجموعة التجريبية.
الکلمات المفتاحية: أنسنة التعلم – التفکير الهندسي الاستدلالي.
Abstract:
The Research aimed to develop The Skills of Deductive Geometrical Thinking for students in the Preparatory Stage by Using Program based on the Humanization of learning.the group of Research is divided into two Sample Groups: The Experimental group which has (30) students Using  Program based on the Humanization, The Control group which has (30) students Using The Usual Way of Teaching . The Research Results proved The  Effectiveness of Using a program based on the Humanization of learning to develop the skills of Deductive Geometrical thinking, The Research also proved that There is Statistically significant difference between the mean Scores of students of The Experimental group and Control group on the Post test of the Deductive Geometrical Thinking Skills for the Students  of Experimental  group < strong>.
Key words: the Humanization of learning , Deductive Geometrical Thinking.

الكلمات الرئيسية