برنامج قائم على نموذج بووبس Boppps model لتنمية مهارة تخطيط الدرس عبر منصات التعليم الالکترونى وفاعلية الذات والذکاء العاطفى لدى الطلاب المعلمين شعبة رياضيات بکلية التربية A program based on the Boppps model for development the skill of Lesson planning via e-learning platforms and self-efficacy And emotional intelligence for the Student teachers in the ma

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

مستخلص البحث: 
هدف البحث الحالى إلى دراسة فاعلية برنامج قائم على نموذج بووبس Boppps model لتنمية مهارة تخطيط الدرس عبر منصات التعليم الالکترونى ولتنمية فاعلية الذات والذکاء العاطفى لدى الطلاب المعلمين شعبة رياضيات بکلية التربية، وفى إطار تحقيق ذلک تم بناء أدوات البحث والتى تمثلت فى البرنامج المقترح القائم على نموذج بووبس Boppps mode، الاختبار الأدائى لتدريس الرياضيات عبر منصات التعليم الالکترونى وفقا لنموذج بووبس، ومقياس فاعلية الذات لتدريس الرياضيات عبر منصات التعليم الإلکترونى، ومقياس الذکاء العاطفى لتدريس الرياضيات. وخلصت نتائج البحث إلى:  
-   وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى للاختبار الآدائى لتدريس الرياضيات عبر منصات التعليم الالکترونى وفقا لنموذج بووبس عند مستوى دلاله (0.05).  
-      وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لمقياس فاعلية الذات عند مستوى دلاله (0.05).
-   وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لمقياس الذکاء العاطفى لتدريس الرياضيات عند مستوى دلالة (0.05).  
الکلمات المفتاحية: بووبس موودل – فاعلية الذات – الذکاء العاطفى.
Abstract:
The current research aimed at investigating the effect of a suggested program based on the Boppps model for develop the skill of lesson planning through e-learning platforms and developing self-efficacy and emotional intelligence among student Mathematics teachers, College of Education, in this context, designed the research instruments which represented in sugested program based on the Boppps model, The performance test for teaching mathematics via e-learning platforms according to the Boppps model, the self-efficacy scale for teaching mathematics via e-learning platforms, and the emotional intelligence scale for teaching mathematics, Results concluded that:  
-               There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental group in the pre-and post-application of a performance test for teaching mathematics via e-learning platforms according to the Boppps model in favor of the post application at the level of 0.05. 
-               There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental group in the pre-and post-application of a self-efficacy scale for teaching mathematics via e-learning platforms in favor of the post application at the level of 0.05. 
-               There is a statistically significant difference between the mean scores of the students of the experimental group in the pre-and post-application of an emotional intelligence scale for teaching mathematics in favor of the post application at the level of 0.05. 
Key words: Boppps model - self-efficacy - emotional intelligence.

الكلمات الرئيسية