أثر استخدام نموذج کولب للتعلم الخبراتي وخرائط المفاهيم على تنمية الاستدلال الرياضي والانخراط في التعلم لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة بنى سويف رئيس قسم المناهج وطرق التدريس

2 جامعة بني سويف - کلية التربية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى قياس أثر استخدام نموذج کولب للتعلم الخبراتي وخرائط المفاهيم على ‏تنمية الاستدلال الرياضي والانخراط في التعلم لدى تلاميذ الصف ‏الثاني الإعدادي، وتم إعداد اختبار الاستدلال الرياضي، ومقياس الانخراط في التعلم  في وحدة الهندسة، ودليل المعلم الذي يتمثل في الإجراءات التي يقوم بها المعلم للتدريس باستخدام نموذج کولب للتعلم الخبراتي وخرائط المفاهيم‏ وتم التدريس للمجموعة التجريبية الأولى باستخدام نموذج کولب للتعلم الخبراتي وخرائط المفاهيم، والمجموعة الضابطة باستخدام الطريقة المعتادة في الفصل الدراسي الثاني2021/2022م، وتم تطبيق اختبار الاستدلال الرياضي، ومقياس الانخراط في التعلم قبلي/ بعدي على المجموعتين التجريبية، والضابطة، وأسفرت النتائج عن فاعلية نموذج کولب للتعلم الخبراتي وخرائط المفاهيم في تنمية الاستدلال الرياضي الانخراط في التعلم ‏ لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، ووجود علاقة ارتباطية طردية موجبة بين الاستدلال الرياضي والانخراط في التعلم.
الکلمات المفتاحية:نموذج کولب للتعلم الخبراتي، خرائط المفاهيم، الاستدلال الرياضي، الانخراط في التعلم.
Abstract:
The current research aims to measure the effect of using the Kolb’s experiential learning style and concept maps on developing the mathematical reasoning and engaging in learning among second-grade preparatory students. The researcher developed a Mathematical reasoning test, a learning engagement Scale in the Geometry unit, and a teacher's guide represented in the procedures followed by the teacher to teach using the Kolb model of experiential learning and concept maps. The first experimental group was taught using the Kolb’s experiential learning style and concept maps, while the control group was taught using the regular teaching method in the second semester 2021/2022. The mathematical reasoning test and learning engagement scale were the pre-post applied to the experimental and control groups. The results revealed the effectiveness of the Kolb model of experiential learning and concept maps in developing mathematical reasoning and engagement in learning process among second year preparatory students, and the existence of a positive directcorrelation between mathematical inference and engaging in learning
Keywords: Kolb’s Experiential Learning Style, Concept Maps, Mathematical Reasoning, Engagement in learning.