درجة امتلاک معلمات الرياضيات لمهارة التقويم في البيئة الرقمية من وجهة نظر المعلمات والمشرفات للمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

طالبة ماجستير مناهج وطرق تدريس الرياضيات بجامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على درجة امتلاک معلمات الرياضيات لمهارة التقويم في البيئة الرقمية من وجهة نظر المعلمات والمشرفات للمرحلة الابتدائية، کما هدفت إلى الکشف عن درجة الفروق ذات الدلالة الاحصائية عند مستوى (0.05  )  بين متوسطات استجابات عينة الدراسة حول مهارة التقويم في البيئة الرقمية تبعاً لمتغير الوظيفة. ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، حيث تم بناء استبانة الکترونية أداة للدراسة وتکونت من (12) فقرة مرتبطة بمهارة التقويم في البيئة الرقمية، وطُبقت أداة الدراسة إلکترونياً على عينة مکونة من (18) مشرفة تربوية لمادة الرياضيات تابعة لإدارة تعليم مکة المکرمة، و(159) معلمة رياضيات للمرحلة الابتدائية بمدينة مکة المکرمة. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة امتلاک معلمات الرياضيات لمهارة التقويم في البيئة الرقمية من وجهة نظر المعلمات والمشرفات للمرحلة الابتدائية جاءت بدرجة کبيرة، کما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى (0.05  )  بين متوسطات استجابات عينة الدراسة حول مهارة التقويم في البيئة الرقمية تبعاً لمتغير الوظيفة. وأوصت الدراسة بأهمية تقديم الحوافز لمعلمات الرياضيات المتميزات في تطبيق وإعداد أدوات وأساليب تقويمية إلکترونية متنوعة وهادفة، والاستمرار في تقديم الدعم والدورات التدريبية التي توضح آلية تطبيق التقويم من خلال البيئة الرقمية.
الکلمات المفتاحية: درجة الامتلاک، مهارة التقويم، التقويم الالکتروني، بيئة التعلم الرقمية.
Abstract:
The study aimed to identify the level of mathematics teachers' assessment skills in digital environment from primary school teachers and supervisors point of view. It also aimed to identify if there is any statistical significant differences at the level (0.05) between the average responses of the study sample regarding the assessment skills in the digital environment according to the (job) variable.
To achieve the aim of the study, the descriptive survey method was used and an electronic questionnaire was prepared as a tool for the study, which consisted of (12) paragraphs related to assessment skills in the digital environment. The study tool was applied electronically to a sample of (18) mathematics supervisors affiliated with the Department of Education in Makkah, and (159) primary school mathematics teachers in Makkah.
The study concluded that the level of mathematics teachers' assessment skills in digital environment from primary school teachers and supervisors point of view came to a (high) degree, and the results of the study showed that there were no statistical significant differences at the level (0.05) between the arithmetic average of the study sample regarding the assessment skills in the digital environment according to the (job) variable.
The study recommended the importance of providing incentives for distinguished  mathematics teachers who apply and prepare various electronic assessment tools and methods, and providing more training courses that clarify the mechanism of assessment  through digital environment.
Keywords: level, assessment skills, electronic assessment, digital environment