فاعلية بيئة تعلم تکيفية في تنمية مستويات عمق المعرفة الرياضية ومهارات التعلم الذاتي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنوفية کلية التربية

المستخلص

استهدف البحث الکشف عن فاعلية بيئة تعلم تکيفية في تنمية مستويات عمق المعرفة الرياضية ومهارات التعلم الذاتي‏ لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، واعتمد البحث على التصميم التجريبي القبلي بعدي لمجموعتين تجريبية وضابطة، وتکونت عينة البحث من (83) تلميذا من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، وقسمت العينة إلى مجموعتين: إحداهما تجريبية وعددها (42) ‏تلميذا ودرست من خلال بيئة تعلم تکيفية، والأخرى ضابطة وعددها (41) تلميذا ودرست بالطريقة الاعتيادية، ‏واقتصر البحث على وحدتي "الأعداد الحقيقية" و "العلاقة بين متغيرين" من کتاب الرياضيات للصف الثاني الإعدادي، الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2021/ ‏‏2022م، وتم تطوير بيئة التعلم التکيفية على منصة SmartSparrow وفقًا للمستوى المعرفي، کما تم بناء اختبار مستويات عمق المعرفة الرياضية (التذکر والاستدعاء، تطبيق المفاهيم والمهارات، التفکير الاستراتيجي)، ‏بالإضافة إلى إعداد مقياس لقياس مهارات التعلم الذاتي (تخطيط وتنظيم ‏التعلم، استخدام مصادر ‏التعلم والبحث عن ‏المعلومات، معالجة ‏المعلومات ‏وإدارتها، التقييم الذاتي)، وقد ‏أظهرت نتائج البحث فاعلية استخدام بيئة تعلم تکيفية في تنمية مستويات عمق المعرفة الرياضية ومهارات التعلم الذاتي ‏لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.‏    
الکلمات المفتاحية: بيئات التعلم التکيفية، مستويات عمق المعرفة الرياضية، مهارات التعلم الذاتي، تلاميذ الصف الثاني الإعدادي.
Abstract:
This research aimed to investigate the effectiveness of adaptive learning environment in developing depth of ‎mathematical knowledge levels and self-learning skills among second year ‎prep pupils, this research depend on pre-post experimental design for a control and an experimental group. The research sample consisted of  (83) second year ‎prep pupils, They were assigned ‎into two groups: an experimental group (42) who were ‎taught using the adaptive learning environment, and a control one (41) who were ‎taught using the traditional method.‎ The content was delimited to “Real Numbers” and “Relation between two variables“ units in second year prep ‎book at ‎the first semester of the academic year (2021/2022).‎ The adaptive learning environment was developed on ‎ SmartSparrow‏ ‏platform according to knowledge levels. Instruments included‎: a) depth of mathematical knowledge levels‎ test (recall and reproduction, skills and concepts and strategic thinking), and b) a scale to measure‎ self-learning skills (planning and organizing learning, use of learning resources and searching for information, information processing and management and self-assessment). Findings revealed that adaptive learning environment was effective in developing‎ depth of mathematical knowledge levels and self-learning skills.  ‎
Key Words: Adaptive Learning Environment, Depth of Mathematical Knowledge Levels, Self-Learning Skills,   ‎