برنامج اثرائى قائم على اليدويات الافتراضية التفاعلية لتنمية مهارات التفکير البصرى والتطبيقات الحياتية فى الرياضيات لدى طلاب المرحلة الثانوية في ضوء النظرية التواصلية An Enrichment Program Based on Interactive Virtual Manipulatives in Developing the Secondary Stage Students, Visual Thinking Skills and Life Applications in Mathematics in Light of the Commu

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة دمياط

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية مهارات التفکير البصرى والتطبيقات الحياتية فى الرياضيات لدى طلاب الصف الأول الثانوى، وتکونت عينة البحث من (49) طالب وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوى بمدرسة السعدية الثانوية البحرية المشترکة بمرکز کفر سعد بمحافظة دمياط، حيث کان عدد طلاب المجموعة التجريبية (25) طالب وطالبة، وعدد طلاب المجموعة الضابطة (24) طالب وطالبة، واشتملت أدوات ومواد البحث على استبانة بمهارات التفکير البصرى الواجب تنميتها لدى طلاب المرحلة الثانوية، اختبار مهارات التفکير البصرى، اختبار التطبيقات الحياتية فى الرياضيات، البرنامج الاثرائى، کتاب الطالب، وتوصلت نتائج البحث إلى فاعلية برنامج اثرائى قائم على اليدويات الافتراضية التفاعلية لتنمية مهارات التفکير البصرى والتطبيقات الحياتية فى الرياضيات لدى طلاب الصف الأول الثانوى في ضوء النظرية التواصلية، حيث اتضح وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لاختبار مهارات التفکير البصرى ککل وکل مهارة على حده لصالح التطبيق البعدى، کما اتضح وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لاختبار مهارات التفکير البصرى ککل وکل مهارة على حده لصالح طلاب المجموعة التجريبية، بالإضافة إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى رتب درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لاختبار التطبيقات الحياتية فى الرياضيات لصالح التطبيق البعدى، وکذلک وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى رتب درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لاختبار التطبيقات الحياتية فى الرياضيات لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
This research aims to develop visual thinking Skills and life applications in mathematics of the one - grade secondary school  students . The research sample consists of (49) students from Al Saadiya Secondary albahriat almushtarakat School in Kafr Saad Center. The experimental group consisted of (25) students and the control group consisted of (24)  students . The instruments of the study included A questionnaire of the visual thinking skills which should be developed for the secondary stage students, a visual thinking skills test , a life applications in mathematics test, Enriching program, a Student Book .The results revealed the effectiveness of the enrichment program based on interactive virtual manipulatives in developing one - grade secondary school students, visual thinking Skills and life applications in mathematics in light of the communicative theory. Moreover , there was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students in the pre – post applications of the visual thinking skills test in favor of the post - application . There was also a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control group students in the post application of the visual thinking skills test in favor of the experimental group students . In addition , there was  a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students in the pre - post applications of the life applications in mathematics test in favor of the post - application . furthermore, there was a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in the post application of life applications in mathematics test in favor of the experimental group .

الكلمات الرئيسية