أثر برنامج تدريبي قائم على أبعاد اختبار TIMSS في تنمية أداء معلمات الرياضيات بالصف الرابع الابتدائي Impact of a training program based on TIMSS Test dimensions in the development of female Mathematics teachers performance in the fourth grade of primary school

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلمة بإدارة التعليم بمکة المکرمة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر برنامج تدريبي قائم على أبعاد اختبار TIMSS (المعرفة, والتطبيق, والاستدلال) بمحتويي الهندسة والقياس في تنمية أداء معلمات الرياضيات , وتحسين تحصيل طالباتهن بالصف الرابع الابتدائي فيه بمدينة مکة المکرمة. وقد اتبعت المنهج التجريبي بتصميمه شبه التجريبي, ذو المجموعة الواحدة بقياس (قبلي-بعدي), وعليه صمّمت الباحثة أداة الدراسة بطاقة الملاحظة, والتي طُبّقت على عينة من معلمات الرياضيات للصف الرابع الابتدائي بمکة المکرمة أُختيرت بالطريقة العنقودية, تکونت من (20) معلمة قُدّم لهن البرنامج التدريبي المعدّ من قِبل الباحثة والقائم على أبعاد اختبار TIMSS بوحدتي الهندسة والقياس, وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات أداء معلمات الرياضيات في التطبيق القبلي لبطاقة ملاحظة مهارات بُعد التفکير (المستويات المعرفية) لاختبار TIMSS , ومتوسط درجاتهن في التطبيق البعدي, وأظهر مؤشر کوهين حجم تأثير کبير للبرنامج التدريبي القائم على أبعاد اختبار TIMSS في تنمية أداء معلمات الرياضيات في الأبعاد المعرفية لاختبار TIMSS بوحدتي الهندسة والقياس. وأوصت الدراسة بعدة توصيات, منها تبنّي البرنامج التدريبي القائم على أبعاد TIMSS في برامج التدريب المخصصة لمعلّمي ومعلمات الرياضيات بالصف الرابع الابتدائي, وعقد ورش عمل, ولقاءات تدريبية لهم؛ للمساهمة في رفع تحصيل طلابهم في الاختبارات الدولية TIMSS.
The study aimed to identify the impact of a training program based on the dimensions of the TIMSS Test (Knowledge, application, and inference) of the engineering and measurement contents in developing the performance of  female mathematics teachers, in the fourth grade of primary school in Makkah Al-Mukarramah. The researcher followed the experimental curriculum designed  as semi-experimental, with a one-group measurement (pre – post).The researcher designed  two tools for the study, the observation card, which was applied to a sample of mathematics teachers for the fourth grade of primary school in Makkah chosen by the cluster method, consisting of (20) teachers were trained on  the training program prepared by the researcher based on the dimensions of the TIMSS test. Study results: The study indicates that there are statistically significant differences at the level of (0.05) between the average performance scores of female mathematics teachers  in the pre-application of the post-thinking skills note card (cognitive levels) for The TIMSS test, and  their average scores in the post-application. Cohen index showed a significant impact of the training program based on the dimensions of the TIMSS test in developing the performance of female mathematics teachers in the cognitive dimensions of the TIMSS test in the geomatry and measurement units and in improving the achievement of their students in it. The study recommended several recommendations, including the adoption of the training program based on the TIMSS dimensions in training programs for fourth primary mathematics teachers, holding workshops and training courses for them to contribute to raising their students' achievement in TIMSS international tests.                                                                                 

الكلمات الرئيسية