استخدام الجيوجبرا في تنمية الکفاح المنتج والفهم العميق في وحدة الهندسة والقياس لطلاب الصف الأول الإعدادي بمحافظة أسيوط Use of the Geogbra in developing productive struggle and deep understanding in the geometry and measurement unit of the first grade preparatory students in Assiut governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة أسيوط

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة أثر استخدام الجيوجبرا في تنمية الکفاح المنتج والفهم
العميق لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، واستخدم البحث المنهج التجريبي بالتصميم شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين التجريبية والضابطة، حيث تکونت عينة البحث من (93) تلميذا ً وتلميذة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي، موزعين على مجموعتي  البحث، الضابطة وعددها (46) تلميذا ً وتلميذة والأخرى التجريبية وعددها (47) تلميذا وتلميذة، وتم إعداد مواد البحث متمثلة في دليل المعلم وکتيب أنشطة ومهام التلميذ، وأدوات البحث وتمثلت في : مهام الکفاح المنتج ، وبطاقة ملاحظة لسلوکيات الکفاح المنتج واختبار للفهم العميق ، في وحدة "الهندسة والقياس"، وتم تطبيق أدوات البحث قبليا ً وبعديا ً على مجموعتي البحث، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيا ً عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لأداتي الکفاح المنتج (بطاقة الملاحظة ، و مهام الکفاح المنتج) ککل ولکل بعد من أبعادهما على حدة، ولاختبار الفهم العميق ککل وفي جميع أبعاده، لصالح المجموعة التجريبية، وأوصى البحث بضرورة عقد دورات تدريبية لمعلمي الرياضيات؛ لتدريبهم على توظيف الجيوجبرا في تدريس فروع الرياضيات المختلفة،  وضرورة تدريب المعلمين على کيفية اثارة الکفاح المنتج لدى المتعلمين وتنميته لديهم.
The research  aimed to identify the impact of the use of the GEOGBRA on the development of productive struggles and deep understanding among middle school pupils, The research used the semi-experimental design based on the design of the experimental and control groups, The research sample consisted of 93 pupils from the first preparatory grades, divided into the two research groups, the control group of 46 pupils and the experimental group of 47 pupils. Research materials such as Teacher's Manual, Pupil Activities and Tasks Handbook, Research Tools such as: Product Struggle Tasks, Observation checklist for Productive Struggle Behaviors and Deep Understanding Test, were prepared in the " Measurement and geometry " unit. The research tools were applied, before and after the experiment, on the research groups. The results showed that there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the scores average of the students of the control and the experimental groups in the post application of the struggle productive and of deep understanding as a whole and in all its dimensions in favor of the experimental group. The research recommended the necessity of holding training courses for mathematics teachers; To train them to employ the Geogebra program in teaching different branches of mathematics, and the necessity of training teachers on ways to provoke and develop the productive struggle of learners.

الكلمات الرئيسية