بعض مشکلات کتاب رياضيات الصف الرابع المطور عام 2021م أسبابها ومقترحات لعلاجها Some Problems of the Fourth-Grade Mathematics Textbook Developed in 2021 Its Causes and Suggestions for Treatment

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

استاذ المناهج طرق تدريس الرياضيات بکلية التربية- جامعة بنى سويف ووکيل الکلية للدراسات العليا والبحوث سابقا

المستخلص

تتمثل مشکلة الدراسة فى وجود شکاوى من اطراف عديدة بالمجتمع من کتاب الرياضيات للصف الرابع الابتدائى المطور عام 2021. لذا حاولت هذه الدراسة تحديد المشکلات التى توجد بهذا الکتاب  وتحديد اسبابها  ووضع مقترحات لعلاجها. حيث تم تحديد هذه المشکلات من خلال مصدرين اساسيين اولهما  نتائج استبيان الکترونى تم تطبيقه على عدد 74 معلم ومعلمة فى ثلاث محافظات مختلفة هى: القاهرة وبنى سويف والمنيا والمصدر الثانى من خلال تحليل محتوى الکتاب المدرسي للتعرف على مدى عمق هذه المشکلات والتحرى عن اسبابها تمهيدا لاقتراح بعض التوصيات العملية لحلها. وتوصلت الدراسة الى تحديد اهم المشکلات التى توجد بالکتاب المدرسي والتى اتفق عليها اکثر من 60% من المعلمين وتم تحديد اسبابها . کما طرحت الدراسة  العديد من التوصيات العملية التى يمکن اضافتها للکتاب المدرسي لعلاج بعض هذه المشکلات وانتهت الدراسة بعرض بعض المقترحات لبحوث ودراسات اخرى مکملة لها.
The problem of the study is the complaints from many peoples in society about the mathematics textbook for the fourth grade of primary school developed in 2021. Therefore, this study attempted to identify the problems that exist in this book, determine their causes, and develop proposals to treat them. Where these problems were identified through two main sources, the first is the results of an electronic questionnaire that was applied to 74 male and female teachers in three different governorates: Cairo, Beni-Suif and Minya. The second source is through analyzing the content of the textbook to identify the depth of these problems and investigate their causes in preparation for suggesting some practical recommendations to solve them. The study reached to identify the most important problems that exist in the textbook, which were agreed upon by more than 60% of the teachers, and their causes were identified. The study also presented many practical recommendations that can be added to the textbook to treat some of these problems, and the study ended with presenting some proposals for research and other studies that complement them.