مقياس للکشف عن التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بأسيوط جامعة اسيوط

المستخلص

الملخص:
يعد موضوع صعوبات التعلم من موضوعات التربية الخاصة، التي شهدت اهتماماً متزايداً، حيث أصبح محوراً للعديد من الدراسات. وتعد صعوبات تعلم الرياضيات أحد الصعوبات الأکاديمية الأکثر انتشاراً، والتي تتمثل في عدم القدرة على تعلم المفاهيم الرياضية واجراء العمليات الحسابية المرتبطة بها وکذلک عدم قدرة التلاميذ على التعامل مع الأرقام والقوانين الرياضية بشکل صحيح او في الترتيب المنطقي في خطوات الحل الرياضي وعدم القدرة على التمييز بين الأشکال المتشابهة. ومن خلال الزيارات الميدانية التي تقوم بها الباحثة خلال زيارات التدريب الميداني تم ملاحظة أن العديد من الأطفال يعانون من صعوبة في التعامل مع الأرقام والعمليات الحسابية، وأن الکثير من المعلمين لا يستطيعون تحديد هل يعاني هؤلاء التلاميذ من صعوبات أم بطء في التعلم أم هل هم متأخرون دراسياً، لذا وجب التأکيد على ضرورة وجود أداة للکشف عن التلاميذ الذين يعانون من صعوبات تعلم الرياضيات، والذي يتم من خلاله تحديد الأساليب والبرامج المناسبة لهم حتى لا يضيع مجهودهم هباءً. هدف البحث إلى بناء مقياس وتقنينه للکشف عن ذوي صعوبات تعلم الرياضيات. وتم استخدام المنهج الوصفي باعتباره الأکثر مواءمة لطبيعته.
ولتحقيق أهداف البحث تم اختيار مجموعة من التلاميذ ذوي صعوبات الرياضيات بمحافظة أسيوط وقد تم اختيارهم من التلاميذ متوسطي الذکاء بعد تطبيق اختبار المصفوفات المتتابعة المعياري المتطور، والذين لا يعانون من أي اعاقات أو حرمان اجتماعي ومتوسط نسبة درجاتهم في الاختبارات التحصيلية المتعددة منخفضة. کما تم اعداد مقياس للکشف عن التلاميذ ذوي صعوبات التعلم والذي تکون في صورته النهائية من (٥٥ بند) تم تصنيفها في (٥) مجالات رئيسة هي: الصعوبات القرائية الرياضية - الصعوبات الکتابية الرياضية – صعوبات الادراک البصري - الصعوبات العقلية - صعوبة في التمکن من الحقائق العددية الرياضية الأساسية. کما تم تطبيق المقياس على عينة الدراسة والتوصل إلى صدق وثبات عال للمقياس.
Abstract:
Learning Disabilities is one of the topics of special education which has witnessed increasing interest, as it has become the focus of many studies. The difficulties of learning mathematics are one of the most widespread academic difficulties, which is represented in the inability to learn mathematical concepts and perform the arithmetic operations associated with them, as well as the inability of students to deal with numbers and mathematical laws correctly or in the logical order in the steps of the mathematical solution and the inability to distinguish between similar shapes. Through the field visits carried out by the researcher during the training visits; it was noted that many children suffer from difficulty in dealing with numbers and arithmetic operations, and that many teachers cannot determine whether these students suffer from difficulties or slow learning, or are they academically behind. Therefore, it is necessary to emphasize the necessity of having a tool to detect students who have difficulties learning mathematics, through which the appropriate methods and programs are determined for them so that their efforts are not wasted in vain. The aim of the research is to build and standardize a scale to detect people with Learning Disabilities in mathematics. The descriptive approach was used as the most appropriate to its nature.
To achieve the objectives of the research, a group of students with mathematics difficulties in Assiut Governorate were selected from the students of average intelligence after applying the advanced standard sequential matrices test, they do not suffer from any disabilities or social deprivation and the average percentage of their scores in the multiple achievement tests is low. A scale was also prepared to detect students with Learning Disabilities, which in its final form consisted of (55 items) categorized into (5) main domains: 1-Reading mathematical difficulties 2- Mathematical writing difficulties 3-Visual perception difficulties 4- Mental difficulties 5- Difficulty in mastering the facts of Basic Mathematical Numerical. The scale was also applied to the study sample and a high reliability and validity of the scale was reached.