استخدام المدخل الإنساني في تنميـة مفاهيم الرياضيات والاتجاه نحو المادة لدى تلاميذ الصف الثاني الابتدائي المعاقين عقليًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة بنى سويف رئيس قسم المناهج وطرق التدريس

2 جامعة بني سويف - کلية التربية

المستخلص

الملخص:
هدف البحث إلى تعرف أثر استخدام المدخل الإنساني في تنميـة مفاهيم الرياضيات والاتجاه نحو المادة لدى تلاميذ الصف الثاني الابتدائي المعاقين عقليًا، وقد أعد الباحثان دليلًا للمعلم باستخدام المدخل الإنساني، واختبارمفاهيم الرياضيات، ومقياسًا للاتجاه نحو مادة الرياضيات، وتکونت عينة البحث من (14) تلميذًا من تلاميذ الصف الثاني الابتدائي المعاقين عقليًا بمحافظة بنى سويف، وهم عبارة عن فصلين، فصل مجموعة تجريبية وعدد تلاميذها (7) تلاميذ، والأخرى مجموعة ضابطة وعدد تلاميذها (7) تلاميذ، وتم تطبيق أدوات البحث قبليًا، وتم التدريس وفق المدخل الإنساني لتلاميذ المجموعة التجريبية في حين درس تلاميذ المجموعة الضابطة بالأساليب المعتادة، وتم تطبيق أدوات البحث بعديًا.
 وتوصل البحث إلى  تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية على تلاميذ المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مفاهيم الرياضيات ومقياس الاتجاه نحو مادة الرياضيات وقد أرجع الباحثان ذلک إلى أن الإجراءات التدريسية المستخدمة وفق المدخل الإنساني ساعدت على تنمية مفاهيم الرياضيات والاتجاه نحو مادة الرياضيات، کما توصل البحث إلى وجود ارتباط طردي دال عند مستوى (0.05) بين درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مفاهيم الرياضيات ودرجاتهم في مقياس الاتجاه نحو المادة، وأوصى البحث  بضرورة تدريب المعلمين على استخدام المدخل الإنساني في تدريس الرياضيات. 
الکلمات المفتاحية:
المدخل الإنساني- مفاهيم الرياضيات- الاتجاه نحو المادة- المعاقين عقليًا
Abstract:
The research aimed to identify the effect of the humnasitic approach on developing mathematics concepts and attitude towards mathematics among the mentally handicapped second-grade primary school pupils. The two researchers constructed a a humanistic approach based teacher’s guide, a mathematics concept test and a scale of attitude towards mathematics. The research sample was comprised of (14) mentally handicapped second-grade primary school pupils in Beni Suef Governorate, and they consisted of two classes, one was an experimental group and the number of its pupils was (7), and the other was a control group and the number of its pupils was (7) pupils. The research tools were pre-applied, and the teaching was done according to the humanistic approach for the students of the experimental group, while the students of the control group studied using the regular teaching method, then the research tools were post - applied.
The research found that the students of the experimental group outperformed the students of the control group in the post application of the mathematics concept test and the scale of attitude towards mathematics. The researchers attributed this to the fact that the teaching procedures used according to the humanistic approach helped in developing the mathematics concepts and the attitude towards mathematics. The research also found that there is a significant direct correlation at the level (0.05) between the scores of the experimental group students in the post application of the mathematics concept test and their scores on the scale of the attitude towards mathematics.The research recommended the necessity of training teachers to use the humanistic approach in teaching mathematics.
Key words:
Humanistic approach - Mathematics concepts - Attitudes towards mathematics – Mentally-handicapped Pupils