تطوير المناهج الدراسية بالمرحلة الابتدائية في مصر (دراسة حالة على الصف الرابع الابتدائي)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليه التربيه جامعه دمياط- مصر

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الي مراجعة المناهج الدراسية المطورة بالمرحلة الابتدائية في مصر (دراسة حالة على الصف الرابع الابتدائي) وذلک من خلال وصف مکونات منهج الرياضيات المطور بالصف الرابع الابتدائي وتفسير أسباب القبول الحذر للمنهج من المعلمين والرفض الصريح له من أولياء الأمور والتنبؤ باليات استمرار تطبيق المنهج المطور ضمن مصفوفة المدي والتتابع بوزارة التربية والتعليم. وضبط رؤي واراء المتخصصين في تربويات الرياضيات حول المنهج المطور ومنع تبنيهم لأراء ورؤى المعارضين للمنهج من غير المتخصصين. والتحکم في تعديلات وتحسينات المنهج المطور في السنوات القادمة. وباستخدام المنهج الوصفي القائم على تحليل المضمون تم تحديد مميزات وعيوب منهج الرياضيات الجديد بالصف الرابع الابتدائي وتم وضع مجموعة من التوصيات التي يجب على وزارة التربية والتعليم اخذها في الاعتبار لحل مشکله القبول الحذر للمعلمين والرفض المجتمعي للکتاب.
Research abstract:
The research aimed to review the curriculum developed at the primary level in Egypt (case study on the fourth grade) by describing the components of the mathematics curriculum developed in the fourth grade , explaining the reasons for the cautious acceptance of the curriculum from teachers and the explicit rejection of it from parents , predicting the mechanisms of continuing the application of the curriculum developed within the matrix of the range and sequence in the Ministry of Education, adjusting the visions and opinions of mathematics educators about the upgraded curriculum and prevented them from adopting the opinions and visions of non-specialist opponents of the curriculum, and Control of the modifications and improvements of the developing approach in the coming years. Using the descriptive methodology based on content analysis, the advantages and disadvantages of the new mathematics curriculum were identified in the fourth grade of primary school and a set of recommendations was developed that the Ministry of Education should take into account to solve the problem of cautious acceptance of teachers and community rejection of the book.