أثر استخدام أنموذج بوسنر للتغيير المفهومي على تصويب المفاهيم الرياضية البديلة وتنمية مهارات التواصل The Impact of Using A Posner Model for Conceptual Change On Correcting Alternative Mathematical Concepts and Developing Mathematical Communication Skills for the Second Grade Intermediate Female Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مشرفة تربوية بإدارة التعليم بسراة عبيدة وباحث دکتوراه بجامعة الملک خالد

2 أستاذ المناهج وطرق التدريس بکلية التربية – جامعة الملک خالد

المستخلص

البديلة وتنمية مهارات التواصل الرياضي لدى طالبات الصف الثاني المتوسط، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج التجريبي القائم علي تصميم شبه تجريبي، وتم اختيار عينة البحث بطريقة عشوائية بلغت (72) طالبة تم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية بلغ عددها (36) طالبة، ومجموعة ضابطة بلغ عددها (36) طالبة، وکلتا المجموعتين في المتوسطة الرابعة بخميس مشيط، حيث طبق على طالبات المجموعتين اختبار تشخيص المفاهيم الرياضية البديلة لتحديد المفاهيم الرياضية البديلة المتوفرة لديهن، وبناءً عليه تم تحديد هذه المفاهيم الرياضية البديلة، وفي ضوء ذلک تم إعداد مواد وأدوات البحث وتطبيقها على عينة البحث قبل وبعد تطبيق تجربة البحث، والمتمثلة باختبار المفاهيم الرياضية البديلة، واختبار مهارات التواصل الرياضي، وقد أثبتت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لکل من اختبار المفاهيم الرياضية البديلة واختبار مهارات التواصل الرياضي، لصالح المجموعة التجريبية، ووجود أثر کبير لاستخدام أنموذج بوسنر للتغيير المفهومي على تصويب المفاهيم الرياضية البديلة وتنمية مهارات التواصل الرياضي لدى طالبات الصف الثاني المتوسط، وفي ضوء ذلک تم وضع عدد من التوصيات والمقترحات
The aim of this research was to identify the Impact of using a Posner model of conceptual change on correcting alternative mathematical concepts and developing mathematical communication skills for the Second Grade Intermediate Female Students. To achieve this goal, the experimental method was used. The research sample consisted of (72) students, divided into two groups: an experimental group of (36) students, and a control group of (36) students. Both groups are in the fourth middle school in Khamis Mushait. Students of both groups applied a test to diagnose alternative mathematical concepts to determine the alternative mathematical concepts available to them. Accordingly, these alternative mathematical concepts were defined. In light of this, research materials and tools were prepared and applied to the research sample before and after applying the research experiment. Exemplified by atesting alternative mathematical concepts and testing mathematical communication skills. The results have proven: There are statistically significant differences between the Scores means of students of the experimental and control groups in the post-application of both the test of alternative mathematical concepts and the test of mathematical communication skills, for the benefit of the experimental group. The significant impact of using the Posner model of conceptual change on correction of alternative mathematical concepts and the development of mathematical communication skills the Second Grade Intermediate Female Students. In light of this, a number of recommendations and proposals were developed.

الكلمات الرئيسية