الصعوبات التدريسية الالکترونية أثناء تدريس مقرري الهندسة التحليلية والتوبولوجي في المستوى الجامعي من وجهة نظر أساتذتها بجامعة أم القرى في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية Difficulties of Electronic teaching during teaching courses of analytical geometry and topology at the university level from the point of view of its lecturers at Umm Al-Qura University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک بجامعة أم القرى – مکة المکرمة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن الصعوبات التدريسية الالکترونية أثناء تدريس مقرري الهندسة التحليلية والتوبولوجي في المستوى الجامعي من وجهة نظر أساتذتها بجامعة أم القرى في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية. ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق المنهج الوصفي التحليلي حيث تکونت عينة الدراسة من (41) أستاذاً يدرسون مقرري الهندسة التحليلية والتوبولوجي وذلک باستخدام التدريس الالکتروني (عن بعد) في جامعة أم القرى. وقد طبق الباحث استبانة معدة لجمع البيانات اللازمة. وقد کشفت نتائج الدراسة أن الصعوبات التدريسية الالکترونية المتعلقة بالجوانب التکنولوجية جاءت بدرجة متوسطة (3.16)، بينما جاءت صعوبات التدريس الالکتروني المتعلقة بالجوانب المعرفية لمقرري الهندسة التحليلية والتوبولوجي بدرجة کبيرة (3.87). ودلت نتائج هذه الدراسة على أهمية الاهتمام بالصعوبات التي تتعلق بالجوانب المعرفية في تدريس مقررات الرياضيات الجامعية والترکيز عليها عند استخدام التدريس الالکتروني ومحاولة بحثها وإيجاد الحلول الجذرية للتغلب عليها ما أمکن ذلک. کما أوصى الباحث بالاستمرار في استخدام التدريس الالکتروني لمقررات الرياضيات ذات المفاهيم البسيطة التي يسهل شرحها بينما يتم إعادة النظر في التدريس الالکتروني لمقررات الرياضيات ذات المستويات المتقدمة في الجامعة کمقررات الهندسة التحليلية والتوبولوجي وغيرها. واقترح الباحث إجراء دراسات مستقبلية تقوم بتحديد الموضوعات الرياضية لکل مقرر من مقررات الرياضيات الجامعية مع اختيار الأسلوب الأمثل لتدريسها (تدريس حضوري "الوجاهي"، تدريس الکتروني "عن بعد"، تدريس مدمج).
The study aimed to identify the Difficulties of Electronic teaching during teaching courses of analytical geometry and topology at the university level from the point of view of its lecturers at Umm Al-Qura University in the light of some demographic variables. In order to achieve the objectives of the study, the descriptive and analytical approach was applied where the study sample was formed of (41) lectures who taught analytical geometry and topologicalcoursesat the university level. The researcher applied a questionnaire prepared to collect the necessary data. The results of the study revealed that the electronic teaching difficulties related to the technological aspects came to a medium degree (3.16), while the difficulties of electronic teaching related to the cognitive aspects of the analytical geometry and topological courses came to a large degree (3.87). The results of this study indicated the importance of paying attention to the difficulties related to cognitive aspects in teaching university mathematics courses and focusing on them when using e teaching and trying to research them and find radical solutions to overcome these difficulties. The researcher recommended continuing to use the electronic teaching of mathematics courses with simple concepts that are easy to explain, while reconsidering the electronic teaching of mathematics courses with advanced levels at the university, such as analytical geometry, topology courses, and others. The researcher suggested conducting future studies that determine the mathematical topics for most of mathematics courses at the university level with choosing optimal method for teaching them (face-to-face teaching, electronic teaching “distance” teaching, and blended teaching).

الكلمات الرئيسية