"نموذج تدريسي مقترح لتدريس الرياضيات قائم على نظرية الذکاء الناجح لتنمية التفکير الفراغي والتنور الرياضي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي" “A proposed Teaching Model for Teaching Mathematics Based on The Theory of Successful Intelligence for Developing Spatial Thinking and Mathematical Literacy for Second-Year Secondary School Students”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

هـدف البحث إلى معرفة فاعلية نموذج تدريسي مقترح لتدريس الرياضيات قائم على نظرية الذکاء الناجح لتنمية التفکير الفراغي، والتنور الرياضي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي، ولتحقيق الهدف مِن البحث قام الباحث بإعداد النموذج التدريسي المقترح، وکتيب الطالب لوحدة الهندسة والقياس، ودليل المعلم للوحدة، في ضوء النموذج التدريسي المقترح، واختيار عينة البحث، التي تمثَّلَتْ في: (58) طالبًا مِنْ طلاب الصف الثاني الثانوي بالقسم العلمي، تَمَّ توزيعُهم إلى مجموعتِينِ: تکوَّنَتِ المجموعة التجريبية التي درستْ باستخدام النموذج التدريسي المقترح مِنْ (30) طالبًا، وتکوَّنَتِ المجموعة الضابطة التي درستْ بالطريقة المعتادة مِنْ (28) طالبًا، وتضمنتْ أدوات البحث: اختبار التفکير الفراغي، واختبار التنور الرياضي، وتَمَّ تطبيقُهما على المجموعتَينِ التجريبية والضابطة  قبل وبعد تجربة البحث، وأسفرتْ نتائج البحث عن:

وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتَينِ التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفکير الفراغي، وذلک لصالح متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية.
وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتَينِ التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التنور الرياضي، وذلک لصالح متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية.
وجود علاقة ارتباطية موجبة، ودالة إحصائيًا عند مستوى (0.01)، بين التفکير الفراغي والتنور الرياضي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي.

      کما يتصف النموذج التدريسي المقترح بالفاعلية في تنمية التفکير الفراغي، والتنور الرياضي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي، وقدَّم البحثُ عددًا مِن التوصيات، والبحوث المقترحة.
The research aimed to identify the effectiveness of a proposed teaching model for teaching mathematics based on the theory of successful intelligence for developing spatial thinking and mathematical literacy for second-year secondary school students. To achieve this goal; the researcher prepared the proposed teaching model, the student’s book for the selected units (Geometry and Measurement), and the teacher's guide in light of the proposed teaching model; and selected the research sample, which was represented by: (58) students of the second-year secondary students, and was divided into two groups: the experimental group consisted of (30) students and was taught  according to the proposed teaching model, while the control group consisted of (28) students and was taught  according to the traditional way. The research relied on two tools: the spatial thinking test and the mathematical literacy test. The two tools were applied to the experimental and control groups before and after the research experiment. The results of the research revealed the following:
-     There is a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post-application of the spatial thinking Test, in favor of the mean scores of the students of the experimental group.
-     There is a statistically significant difference at the level of (0.01) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post application of the mathematical literacy test, in favor of the mean scores of the students of the experimental group.
-     There is a positive correlation and statistical significance at the level of (0.01), between spatial thinking and mathematical literacy in second-year secondary school students.
            The proposed teaching model is also effective in developing spatial thinking and mathematical literacy in second-year secondary school students; and in light of the research results, the researcher provided a number of recommendations and suggested research.

الكلمات الرئيسية