درجة ممارسة عضوات هيئة التدريس لمعايير التعليم الإلکتروني للتعليم العالي بقسم العلوم الأساسية في السنة الأولى المشترکة بجامعة الملک سعود The degree of practice of E-Learning Standards for Higher Education by female faculty members in the Department of Basic Sciences in the common first year at King Saud Universit University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دکتوراه ومحاضر بجامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن درجة ممارسة عضوات هيئة التدريس لمعايير التعليم الإلکتروني للتعليم العالي بقسم العلوم الأساسية في السنة الأولى المشترکة بجامعة الملک سعود، وما إذا کانت درجة هذه الممارسات تعزى إلى متغيرات: عدد سنوات الخبرة التدريسية، والتخصص الأکاديمي، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي وتکونت عينة الدراسة من (٣٤) عضوة من هيئة التدريس ممن يقمن بتدريس الرياضيات والاحصاء، ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبيان خاص بممارسات معايير التعليم الإلکتروني في التعليم العالي والتحقق من صدقها وثباتها، وقد أظهرت النتائج بأنه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05) بين درجة ممارسة عضوات هيئة التدريس لمعايير التعليم الإلکتروني للتعليم العالي بقسم العلوم الأساسية في السنة الأولى المشترکة بجامعة الملک سعود تعزى لمتغير سنوات الخبرة أو التخصص الأکاديمي. وأفراد الدراسة موافقات دائماً على درجة الممارسات الخاصة بمعايير التصميم التعليمي وممارسات التعلم النشط وتفاعل ومشارکة المتعلمين، وموافقات أحياناً على المعايير الخاصة بممارسات أدوات التعليم الإلکتروني وممارسات القياس والتقويم.
The study aimed to reveal the degree to which faculty members practice the e­ learning standards for higher education in the Department of Basic Sciences in the joint first year at King Saud University, and whether the degree of these practices is attributed to variables: number of years of teaching experience, and academic specialization. The study followed the descriptive approach, and it consisted of (34) female faculty members who teach mathematics and statistics. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was prepared specifically for the practices of e-learning standards in higher education and to verify their validity and stability. The results showed that there are no statistically significant differences at the significance level (0.05). between the degree of faculty members' practice of e-learning standards for higher education in the Department of Basic Sciences in the first joint year at King Saud University due to the variable years of experience or the variable of academic specialization. Study items always agree on the degree of special practices of instructional design standards, active learning practices and learner interaction and participation, and sometimes approvals of standards for e-learning tools, measurement, and assessment practices.

الكلمات الرئيسية