فاعلية إستراتيجية الرؤوس المرقمة في تحصيل الرياضيات وبقاء أثر التعلم وتنمية التفکير الجانبي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية The effectiveness of the numbered heads together strategy in mathematics achievement, learning retention and lateral thinking development among primary stage students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية- جامعة أسوان

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية إستراتيجية الرؤوس المرقمة في تحصيل الرياضيات وبقاء أثر التعلم وتنمية التفکير الجانبي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، لذلک تم اختيار مجموعة قوامها(72) تلميذاً من تلاميذ الصف الخامس الإبتدائي، تم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين،  إحداهما: تجريبية تدرس وحدة "المجموعات" باستخدام إستراتيجية الرؤوس المرقمة، والثانية: ضابطة تدرس بالطريقة المعتادة، وتم إعداد الوحدة التجريبية وفق إستراتيجية الرؤوس المرقمة، واختبار تحصيلي ، وکذلک اختبار للتفکير الجانبي.
و توصلت الدراسة إلى فاعلية إستراتيجية الرؤوس المرقمة في تحصيل الرياضيات وبقاء أثر التعلم، وفي تنمية التفکير الجانبي.
  وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بضرورة استخدام إستراتيجية الرؤوس المرقمة في تدريس بعض الموضوعات المختلفة في الرياضيات، وتشجيع المعلمين في مختلف المراحل التعليمية على تنمية التفکير الجانبي لدى تلاميذهم
The present study aimed at investigating the effectiveness of the Numbered Heads Together Strategy in the achievement of mathematics, learning retention, and lateral thinking development among primary stage students. Participants of the study were (72) fifth grade primary stage students, they were divided equally into two groups, the experimental group who studied the "Groups" unit using the Numbered Heads Together Strategy, and the control group, who studied the same unit in the traditional method. The researcher prepared the experimental unit according to the Numbered Heads Together Strategy, the achievement test, as well as a lateral thinking test. Findings of the study confirmed the effectiveness of the Numbered Heads Together Strategy in developing the achievement of mathematics, learning retention, and lateral thinking among primary stage students. In light of the study findings, the researcher recommended the necessity of using the Numbered Heads Together Strategy in teaching different topics in mathematics, and encouraging teachers at various educational stages to develop lateral thinking among their students.  

الكلمات الرئيسية