مستوى اتساق کتب الرياضيات للصفوف العليا بالمرحلة الابتدائية مع المعايير الوطنية لعمليتي "الاستدلال الرياضي والتواصل الرياضي The Alignment Level of Mathematics Textbooks for Upper primary Grades with the National standards for the two processes of "mathematical reasoning and mathematical Communication

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم الرياضيات في إدارة التعليم بمحافظة المذنب

2 أستاذ تعليم الرياضيات بجامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن مستوى اتساق کتب الرياضيات للصفوف العليا بالمرحلة الابتدائية مع المعايير الوطنية لعمليتي "الاستدلال الرياضي والتواصل الرياضي"،واستخدمت المنهج الوصفي القائم على تحليل المحتوى، حيث اقتصرت عينة الدراسة على کتاب الطالب فقط من کتب الرياضيات للصفوف العليا بالمرحلة الابتدائية (الرابع والخامس والسادس) في المملکة العربية السعودية للعام الدراسي 1441/1442هـ، بفصليها (الأول والثاني)، والبالغ عددها (6) کتب. وتمثلت أداة الدراسة في بطاقة تحليل محتوى تم بناؤها في ضوء المعايير الوطنية لمناهج التعليم العام، وخلصت الدراسة إلى: أنّ مدى اتساق کتب الرياضيات للصفوف العليا بالمرحلة الابتدائية مع معايير عملية "الاستدلال الرياضي" ظهرت بدرجة منخفضة، بلغت نسبتها (16%)، بينما ظهرت جودة اتساقها بدرجة متوسطة، بلغ متوسطها (2.25). فيما کان مدى اتساق کتب الرياضيات للصفوف العليا بالمرحلة الابتدائية مع معايير عملية "التواصل الرياضي" ظهر بدرجة متوسطة، بلغت نسبتها (52.7%)، وظهرت جودة اتساقها بدرجة مرتفعة، بلغ متوسطها (2.47). وقدّمت الدراسة عددًا من التوصيات والمقترحات ذات العلاقة بنتائجها.
The study aimed to reveal the alignment level of mathematics textbooks for upper primary grades with the national standards for the two processes of mathematical reasoning and mathematical communication. Descriptive approach based on content analysis was employed. The study sample was limited to student book from mathematics books for upper primary grades (fourth, fifth and sixth Grades) in Saudi Arabia for the academic year 1441/ 1442H, which are (6) books. The research tool was a content analysis card, designed in the light of the National Standards for public education Curriculums. The results showed that the extent of alignment of mathematics textbooks for upper primary grades with the national standards for the process of mathematical reasoning was low, with a percentage of (16%), while the quality of its consistency was moderate, a mean of (2.25). And the extent of alignment mathematics textbooks for upper primary grades with the national standards for the process of mathematical communication was moderate, with a percentage of (52.7 %), While the quality of its consistency was high, a mean of (2.47). The study presented a number of recommendations and suggestions related to its results.

الكلمات الرئيسية