کفايات المعرفة البيداغوجية والتکنولوجية للمحتوى (TPACK) لدى معلمي الرياضيات قبل الخدمة:"دراسة ميدانية تطويرية" Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) of Pre-service Mathematics Teachers: An exploratory Developmental Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة سوهاج قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على درجة امتلاک معلمي الرياضيات قبل الخدمة لکفايات المعرفة البيداغوجية والتکنولوجية للمحتوى (TPACK)، ولتحقيق هدف البحث تم تصميم ثلاثة أدوات قياس، وهي: استبانة المعرفة التکنولوجية والبيداغوجية للمحتوى (TPACK)، اختبار الجوانب المعرفية لکفايات المعرفة البيداغوجية والتکنولوجية للمحتوى TPACK، بطاقة ملاحظة الممارسات التدريسية لکفايات المعرفة البيداغوجية والتکنولوجية للمحتوى TPACK، واستخدم البحث منهج البحث التطويري، القائم على التکامل بين المنهج الوصفي التحليلي ومنهج التطوير المنظومي، وتکونت مجموعة البحث الأساسية من (200) معلم من معلمي الرياضيات قبل الخدمة،  وقد أظهرت نتائج البحث أن مستوى المعرفة البيداغوجية والتکنولوجية للمحتوى (TPACK) لدى أفراد مجموعة البحث من وجهة نظرهم جاء بدرجة متوسطة (52.2%)، وأن درجة امتلاک الجوانب المعرفية لکفايات إطار تباک TPACK جاءت بدرجة ضعيفة (52%)، وهي قيمة أقل من مستوى التمکن (80%)، کما أظهرت النتائج ضعف الممارسات التدريسية في ضوء إطار تباک، حيث جاء مستوى إتقان الممارسات التدريسية بنسبة (37%)، کما أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين معلمي الرياضيات ترجع لمتغير الجنس، وأن هناک فروق ذات دلالة إحصائية ترجع لمتغير الدورات التدريبية في تکنولوجيا التعليم. وفي ضوء تلک النتائج تم وضع تصور مقترح لتنمية الکفايات التدريسية في ضوء إطار تباک (TPACK) لدى معلمي الرياضيات قبل الخدمة، وقد قدم البحث مجموعة من التوصيات، منها: تطوير برامج إعداد معلم الرياضيات بکليات التربية في ضوء إطار تباک TPACK، بناء برامج تدريبية في ضوء إطار تباک TPACK لتنمية مهارات التدريس في العصر الرقمي لدى معلمي الرياضيات.
This study aimed to explore the level of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) of pre-service mathematics teachers, and investigate If mathematics teachers’ TPACK levels differed in terms of gender and training courses in education technology. Tools of the study included: a scale of TPACK competency among preservice mathematics Teachers, a Cognitive aspect associated with the TPACK competencies test, an observation sheet of the teaching performance of preservice mathematics teachers according to TPACK framework, The validity and reliability of the study tools were established before their use in the study. Developmental Research Method procedures were followed; Data were collected from 200 Preservice Mathematics Teachers, suitable statistical treatment was used, Results indicated that pre-service mathematics teachers had moderate level of TPACK Competencies as measured by the different study tools. In terms of pre-service mathematics teachers’ perspectives, they showed an amatively moderate level of Competencies (52.2%), this is consistent with results obtained from Cognitive test, with a moderate level of Competencies (52%). Yet, their instructional practices as measured by observation sheet reflected obvious weaknesses (37%). Further, results of the study showed no statistically significant difference in pre-service mathematics teachers Competencies in terms of genders, statistically significant difference in their Competencies as a result of receiving training courses in education technology. Based on these results, a training program was suggested to overcome these weaknesses in teachers` TPACK Competencies to cope with 21st century skills

الكلمات الرئيسية