فاعلية برنامج مقترح قائم على نموذج أبعاد التعلم في تنمية التحصيل الأکاديمي والبراعة الرياضية لدى طلبة الصف الحادي عشر بسلطنة عمان The Effectiveness of a Proposed Program Based on Learning Dimensions Model in Developing Academic Achievement and Mathematical Proficiency of Eleventh Grade Students in Oman

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب والعلوم التطبيقية، جامعة ظفار

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى بناء برنامج مقترح قائم على نموذج أبعاد التعلم، وتحديد فاعليته في تنمية التحصيل الأکاديمي ومهارات البراعة الرياضية لدى طلبة الصف الحادي عشر بسلطنة عمان. اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي، معتمداً على التصميم شبه التجريبي ذات المجموعتين، (مجموعتين تجريبية وضابطة – قياس قبلي/ بعدي). تکونت عينة الدراسة من (120) طالبة بالصف الحادي عشر بمدرسة النهضة للتعليم ما بعد الأساسي في مدينة صلالة بمحافظة ظفار، وتقسيمهم عشوائياً إلى مجموعتين تجريبية (60 طالبة- فصلي 11/ 2، 11/ 4)، وضابطة (60 طالبة- 11/ 1، 11/ 3). تمثلت أدوات الدراسة في اختبار تحصيلي في وحدة الاحتمالات، واختبار في البراعة الرياضية. تم تحليل البيانات ومعالجتها إحصائياً بإستخدام المتوسط الحسابى، والانحراف المعياري، واختبار ت (T test)، ومربع إيتا (η2)، وحجم الأثر. توصلت الدراسة إلى فاعلية البرنامج المقترح في تنمية التحصيل الأکاديمي ومهارات البراعة الرياضية لدى الطلاب عينة الدراسة، وبحجم تأثير قوي، حيث أثبتت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α= 0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لکل من الاختبار التحصيلي واختبار البراعة الرياضية لصالح المجموعة التجريبية. أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات الهامة، أهمها تطوير محتوى مناهج الرياضيات، بحيث تتضمن العديد من الأنشطة التي تسمح بتنمية مهارات البراعة الرياضية، والمستويات العليا من التحصيل الأکاديمي.
The current study aimed to build a proposed program based on learning dimensions' model, and determine its effectiveness in developing the academic achievement and mathematical proficiency skills of eleventh grade students in Oman. The study relied on the experimental method, based on a quasi-experimental design with two groups (experimental and control groups - pre/post measurement). The study sample was comprised of an experimental group of n = 60 of 11th grade students of classes nr. 11/2 and 11/4 in Al-Nahda School in Salalah, Oman, and a control group of n = 60 of 11th grade students of classes nr. 11/1 and 11/3 in the same school. The study tools consisted of an achievement test in the probability unit, and a test in mathematical proficiency. The differences in pretest-posttest gains were analyzed using mean, standard deviation, t-test, eta-square (η2), and effect size. The study found the effectiveness of the proposed program in developing the academic achievement and mathematical proficiency skills of the study sample students, with a strong impact size, as the results proved that there were significant differences at (α = 0.01) between the mean of the experimental and control group students in the post application of both the Achievement Test and the Mathematical Proficiency Test in favor of the experimental group. The study recommended the need to develop the content of mathematics curricula, to include many activities that contribute to the development of mathematical proficiency skills, and higher levels of academic achievement for students.

الكلمات الرئيسية