فاعلية برنامج مقترح قائم على التطبيقات الرياضية الحياتية فى تنمية مهارات التفکير الجبرى وخفض القلق الرياضى لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى The Effectiveness of a Suggested Program Based on Real-Life Mathematical Applications in Developing Algebraic Thinking Skills and Decreasing Mathematical Anxiety for the First Grade Preparatory School Pupils.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المدرس بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

هدف البحث إلى کشف عن فاعلية برنامج مقترح قائم على التطبيقات الرياضية الحياتية فى تنمية مهارات التفکير الجبرى وخفض القلق الرياضى لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى.
تحددت عينة البحث من (32) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادى، وتم تقسيم العينة إلى مجموعة تجريبيـــــة (16 تلميذة) – تدرس البرنــامج المقترح- ومجموعــة ضابطة (16 تلميذة) – تدرس باستخدام الطريقة المعتادة فى التدريس-، وتضمنت أدوات البحث والمواد المعالجة الآتى: اختبار التفکير الجبرى ومقياس القلق الرياضى. کما تضمن البرنامج المقترح إعداد دليل المعلم؛ وأوراق عمل التلاميذ؛ بالإضافة إلى کتاب التلميذ.
وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية استخدام البرنامج مقترح فى تنمية التفکير الجبرى وخفض مستوى القلق الرياضى لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى
This research aimed at investigating the effectiveness of using a suggested program based on real-life mathematical applications in developing algebraic thinking skills and decreasing mathematical anxiety for the first grade preparatory school students. The sample of the study Consisted of (32) pupils. The sample was divided into two equivalent groups: experimental group which Taught by the suggested program and control group which Taught by the traditional method. The research tools were algebraic thinking test mathematical anxiety scale. The suggested program included teacher’s guide, pupil’s worksheets, and pupil’s book.
The results of the study confirmed the effectiveness of the suggested program in developing algebraic thinking skills and decreasing mathematical anxiety for the first grade preparatory school pupils
 

الكلمات الرئيسية