برنامج قائم على استخدام تطبيقات "جوجل إرث" Google Earth؛ لتنمية مهارات التدريس البينى، والمعتقدات نحو التحول الرقمى فى تعليم الرياضيات وتعلمها لدى الطلاب المعلمين A program based on “Google Earth” applications to develop interdisciplinary teaching skills and beliefs towards digital transformation in teaching and learning mathematics among students teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وتعليم الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة الإسکندرية

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى تعرف فاعلية برنامج قائم على استخدام تطبيقات "جوجل إرث" Google Earth في تنمية مهارات التدريس البينى، والمعتقدات نحو التحول الرقمى فى تعليم الرياضيات وتعلمها لدى الطلاب المعلمين؛ ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج التجريبى، ذو التصميم شبه التجريبى، القائم على استخدام المجموعتين: التجريبية، والضابطة؛ حيث تکونت کل مجموعة من (70) طالبًا من الطلاب المعلمين بالفرقة الرابعة شعبة الرياضيات فى الفصل الدراسى الثانى من العام الجامعى 2020 – 2021م، واعتمد البحث على أداتين؛ هما: بطاقة ملاحظة مهارات التدريس البينى، ومقياس المعتقدات نحو التحول الرقمى فى تعليم الرياضيات وتعلمها، واستُخدم فى المعالجة الإحصائية للبيانات اختبار t  للمتوسطات المستقلة،  واختبار t للمتوسط الاعتبارى، ومربع إيتا لقياس حجم تأثير المتغير المستقل للبحث في المتغير التجريبى.
وأشارت النتائج إلى فاعلية البرنامج المقترح فى تنمية مهارات التدريس البينى، والمعتقدات نحو التحول الرقمى فى تعليم الرياضيات وتعلمها لدى أفراد عينة البحث التجريبية، وأوصى البحث بضرورة عناية برامج إعداد معلم الرياضيات بتضمين مهارات التدريس البينى في مقررات طرق التدريس، وذلک لما تمثله من أهمية کبيرة في إطار التوجه نحو مواکبة التصميمات الحديثة للمناهج متعددة التخصصات في المرحلة الابتدائية، وما يليها من مراحل مختلفة، وکذا توفير فرص حقيقية، ومتنوعة لتدريب معلم الرياضيات قبل الخدمة وأثنائها، على استخدام المستحدثات التکنولوجية المختلفة في تعليم الرياضيات وتعلمها، فضلا عن تعزيز مناهج الرياضيات ببعض الأنشطة القائمة على توظيف التطبيقات التکنولوجية الحديثة في تعليم الرياضيات وتعلمها، وبصفة خاصة جوجل إرث، وکذا أمثلة للأنشطة البينية التي تُثرى الترابط الرياضياتى، وتدعمه ؛ کأحد معايير الرياضيات المدرسية التي أکد عليها المجلس القومى لمعلمى الرياضيات.
 
The aim of the current research is to identify the effectiveness of a program based on “Google Earth” applications in developing interdisciplinary teaching skills and beliefs towards digital transformation in teaching and learning mathematics among students of faculties of education. To achieve this goal, the researcher used the quasi-experimental method with two groups: experimental and control; each group has (70) mathematics student teachers in fourth year, in the second semester of the academic year 2020-2021. The research relied on two tools: interdisciplinary teaching skills observation sheet ,and the beliefs towards digital transformation in teaching and learning mathematics scale. independent -samples t test ,one-sample t test, and ETA square were used in the statistical data processing
The results of the research indicated the effectiveness of the proposed program in developing the interdisciplinary teaching skills, and the beliefs towards digital transformation in teaching and learning mathematics.
The research recommended that mathematics teacher preparation programs should pay attention to including interdisciplinary teaching skills in methodology courses, because of their great importance in the framework of the trend towards keeping pace with modern designs of multidisciplinary curricula in the primary stage and the different following stages, as well as providing real and diverse opportunities for training pre-service and in-service mathematics teachers on using various technological innovations in teaching and learning mathematics, as well as enhancing mathematics curricula with some activities based on the employment of modern technological applications in teaching and learning mathematics, especially, on the use of Google Earth, as well as examples of interdisciplinary activities that enrich and support mathematical connection as one of the school mathematics standards confirmed by the National Council of Teachers of Mathematics.

الكلمات الرئيسية