واقع تنمية التفکير في الرياضيات لدى طلبة التعليم العام بالمملکة العربية السعودية: دراسة تحليلية The Reality of Developing Thinking in Mathematics for General Education Students in the Kingdom of Saudi Arabia: An analytical study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مشرفة تربوية، وزارة التعليم، المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى تَعرُّف واقع تنمية مهارات التفکير في الرياضيات لدى طلبة التعليم العام بالمملکة العربية السعودية، وکذلک الکشف عن المعوقات التي تَحُول دون ذلک. تم تحليل (73) بحثًا منشورًا في مجلات سعودية وعربية تهدف إلى تنمية مهارات التفکير في الرياضيات خلال الفترة بين (2010م – 2019م) وذلک باستخدام المنهج الوصفي التحليلي وبطاقة تحليل البحوث العلمية. توصلت الدراسة إلى أن ما نسبته (50%) من البحوث استهدفت المرحلة المتوسطة، مقارنة بما نسبته (22%) استهدفت المرحلة الابتدائية، فيما بلغت نسبة البحوث التي استهدفت تطوير ممارسات المعلمين أو تقويمها (14%)، وأظهرت النتائج أن البحوث رکَّزت على استهداف عينة الإناث بنسبة (48%)، مقارنة بنسبة (42%) للذکور و(10%) للجنسين معًا. وفيما يتعلق بأنماط التفکير المستهدفة جاء التفکير الرياضي في المرتبة الأولى بنسبة (21%)، بينما جاءت مهارات التفکير العليا في المرتبة الأخيرة بنسبة (6%)، وجاء العام (2019م) في المرتبة الأولى من حيث بحوث تنمية التفکير في الرياضيات بنسبة (21%)، وجاء العامان (2011م، 2013م) في المرتبة الأخيرة بنسبة (3%)، وأظهرت النتائج أن البحوث رکَّزت على استخدام المنهج التجريبي بنسبة (82%)، مقارنة باستخدام المنهج الوصفي الذي جاء بنسبة (18%)، کما أظهرت النتائج أن أکثر ممارسات تنمية مهارات التفکير في الرياضيات تلک التي تقع ضمن مجال نظريات التعلم بنسبة (40%)، فيما جاءت الممارسات ضمن مجال التعلم النشط في المرتبة الأخيرة بنسبة (18%)، کما أسفرت النتائج عن أن أکثر معوقات تنمية مهارات التفکير في الرياضيات تلک المرتبطة بالمعلم بنسبة (45%)، بينما جاءت المعوقات المرتبطة بالمدرسة في المرتبة الأخيرة بنسبة (12%)، وفي ضوء تلک النتائج تمت التوصية بإنشاء قاعدة بيانات لجميع البحوث العلمية والرسائل الجامعية في مجال تنمية مهارات التفکير وتصنيفها وتحديثها باستمرار، وإتاحتها لجميع الباحثين والمهتمين.
Abstract:
The study aimed to identify the reality of developing thinking in mathematics among students of general education in the Kingdom of Saudi Arabia, as well as to reveal the obstacles that prevent this. (73) Papers were analyzed in Saudi and Arab magazines aimed at developing thinking in mathematics during the period (2010 - 2019 CE). Using the descriptive analytical method and the scientific research analysis card. The study found that (50%) of the researches targeted, the intermediate stage, compared to (22%) that targeted the primary stage, while the percentage of research that targeted the development or evaluation of teacher practices (14%). The results showed that the research focused on targeting the female sample by (48%), compared to (42%) for males and (10%) for both sexes together. With regard to the targeted thinking patterns, mathematical thinking came first (21%), while higher thinking skills came last (6%). The year (2019 CE) came first in terms of research in developing thinking in mathematics (21%), and the two years (2011 CE, 2013) came in the last rank with (3%). The results showed that the research focused on the use of the experimental approach by (82%), compared to the use of the descriptive approach that came with (18%). The results also showed that most of the thinking development practices in mathematics are those that fall within the field of learning theories (40%), while the practices within the field of active learning came in the last rank with (18%). The results also revealed that most of the obstacles to developing thinking in mathematics are those related to the teacher (45%), while the obstacles related to the school came in the last place with 12%. In the light of these results, it was recommended to create a database of all scientific research and thesis in the field of thinking development, classification, and updating it continuously and making it available to all researchers and interested parties.

الكلمات الرئيسية