واقع ممارسة معلمى الرياضيات بالمرحلة الثانوية لمهارات التواصل الرياضى الإلکترونى واتجاهاتهم نحو استخدامه فى التدريس The Reality of Mathematics Teacher Practice in the Secondary Stage of Electronic Mathematical Communication Skills and their Attitude towards its Use in Teaching

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بقنا جامعة جنوب الوادي

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث إلى تعرف واقع ممارسة معلمى الرياضيات بالمرحلة الثانوية لمهارات التواصل الرياضى الإلکترونى، واتجاهاتهم نحو استخدامه فى التدريس، ولتحقيق الهدف من البحث قام الباحث بإعداد استبانة ممارسات التواصل الرياضى الإلکترونى، ومقياس الاتجاه نحو استخدام التواصل الرياضى الإلکترونى فى التدريس، واختيار عينة البحث، والتى تمثلت فى (35) معلماً ومعلمة من معلمى الرياضيات بالمرحلة الثانوية، وأسفرت نتائج البحث عن: أن ممارسة معلمى الرياضيات بالمرحلة الثانوية لمهارت التواصل الرياضى الإلکترونى کانت متوسطة، واتجاههم نحو استخدامه فى تدريس الرياضيات کان متوسطاً، وقدم البحث عدداً من التوصيات والبحوث المقترحة.
This study aimed at identifying the reality of mathematics teachers’ practices in the secondary stages of electronic Mathematical communication skills and their attitude towards its use in teaching. To achieve the aim of the study, the researcher prepared an Electronic Mathematical communication practices’ checklist, and a questionnaire of their attitudes towards using electronic Mathematical communication skills. Sample of the study consisted of (35) male and female mathematics teachers in the secondary stages. Results indicated that: Mathematics teachers in the secondary stage practice electronic Mathematical communication skills with an average level. Also, their attitudes towards using it in teaching mathematics was average .

الكلمات الرئيسية