فاعلية إستراتيجية (الجيجسو2 Jigsaw2) في تحصيل الرياضيات والبراعة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية The Effectiveness of the Jigsaw2 Strategy in Mathematics Achievement and Developing Mathematical Proficiency among Primary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة أسوان

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة فاعلية استراتيجية "الجيجسو2Jigsaw2 " في تحصيل الرياضيات وتنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، لذلک تم اختيار مجموعة من تلاميذ الصف السادس قوامها(60) تلميذاً، تم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين متساويتين، احداهما تجريبية تدرس باستخدام إستراتيجية الجيجسو2، والثانية بالطريقة المعتادة، وتم إعداد وحدة الأعداد " الأعداد الصحيحة" وفقاً لاستراتيجية الجيجسو2، بالإضافة إلى (اختبار تحصيلي – اختبار البراعة الرياضية – مقياس الرغبة المنتجة).
  وأهم ما توصلت إليه الدراسة من نتائج تمثل في أن إستراتيجية الجيجسو2 لها فاعلية في تحصيل الرياضيات وتنمية البراعة الرياضية، وزيادة مستوى الرغبة المنتجة کما توجد  علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين التحصيل ومکونات البراعة الرياضية.
  وأهم ما أوصت به الدراسة هو: ضرورة استخدام إستراتيجية جيجسو2 Jigsaw2 في تدريس موضوعات الرياضيات المختلفة، والتأکيد على أهمية البراعة الرياضية وتنميتها لدى التلاميذ.
The current study aimed to investigate the effectiveness of the “Jigsaw2” strategy in mathematics achievement and developing mathematical proficiency among primary school students. Therefore, a group of sixth-grade students, consisting of (60) students, was selected and assigned into two equal groups (an experimental group studied using Jigsaw 2 strategy and control group studied using the traditional method. The unit of numbers "integer numbers" was prepared according to the Jigsaw 2 strategy, in addition to an Achievement test – the Mathematical Proficiency test – and the Productive Desire Scale. Findings of the present study revealed that the Jigsaw 2 strategy is effective in mathematics achievement, developing mathematical proficiency, and increasing the level of productive desire. There is also a positive correlation between achievement and the components of mathematical proficiency. Also, the findings confirmed the necessity of using the Jigsaw2 strategy in teaching various mathematics topics, and emphasizing the importance of developing mathematical proficiency among students.

الكلمات الرئيسية