طبيعة حل المشکلات الرياضية اللفظية في مناهج الرياضيات للمرحلة الابتدائية بالمملکة العربية السعودية وسنغافورة وبريطانيا والولايات المتحدة الأمريکية (دراسة مقارنة)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دکتوراه بقسم المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية - جامعة أم القرى hai0oo0f5@gmail.com

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة حل المشکلات الرياضية اللفظية في مناهج الرياضيات للمرحلة الابتدائية بالمملکة العربية السعودية ومقارنتها بمناهج رياضيات سنغافورة وبريطانيا والولايات المتحدة الأمريکية، وذلک للتعرف على نوع المشکلات الرياضية وطريقة صياغتها وأماکن تمرکزها بمنهج رياضيات الصف الأول ابتدائي، والتعرف على عدد خطوات حلها واستراتيجياتها والمجالات الرياضية التي تکررت فيها، وتم استخدام المنهج الوصفي من خلال أسلوب تحليل المحتوى، وأظهرت النتائج تفوق کل من دولة سنغافورة وبريطانيا على المملکة العربية السعودية، و أظهرت النتائج بالنسبة لمناهج المملکة العربية السعودية وجود مشکلات رياضية روتينية فقط تم صياغتها بشکل لفظي في معظمها، وتباينت في أماکن تمرکزها بين وجودها بشکل مدمج بالدروس أو استقلالها في درس أو استخدامها کتقويم، واعتمادها على استراتيجيات حل مناسبة للصف الأول الابتدائي، إلا أنه توجد مشکلات تم استخدام عدة خطوات بحلها بدلاً من خطوة واحدة أو خطوتين، کما أظهرت النتائج الترکيز في المشکلات الرياضية اللفظية على مجال الأعداد بنسبة تفوق مجال الهندسة، في عدم تواجد لمجال الإحصاء والبيانات.
وتوصي الدراسة في ضوء هذه النتائج بالتنويع في المشکلات الرياضية في کتب الرياضيات بالصف الأول ابتدائي من خلال تضمين مشاکل غير روتينية لإثارة التفکير لدى التلاميذ، وصياغتها بطريقة مناسبة، والبعد عن الحشو، والترکيز على الخطوة الواحدة في حل المشکلات الرياضية، وتضمين مجال الإحصاء والبيانات کمشکلات رياضية بسيطة، کما تقترح الدراسة، تحليل محتوى کتب الرياضيات للتعرف على طبيعة المشکلات الرياضية بالمراحل الابتدائية الأخرى ومقارنتها مع الدول الأخرى.
The study aims to expose the nature of solving verbal mathematical problems in mathematics curricula for the elementary stage in the Kingdom of Saudi Arabia and compare them with the mathematics curricula in Singapore, Britain and the United States of America; so as to determine the type of mathematical problems, their formulation methods and their scopes in the first-grade elementary mathematics curriculum; and to identify the number of steps needed to solve them, their strategies, and the mathematical areas in which they were repeated. The descriptive approach was applied through the content analysis method. The results reflected the superiority of both Singapore and Britain over the Kingdom of Saudi Arabia. The results also reflected that for the curricula of the Kingdom of Saudi Arabia there are only routine mathematical problems that were formulated verbally for the most part with varying scopes whether being integrated in lesson, independent as a lesson or used as an assessment; They relied on solving strategies suitable for the first grade of elementary school, nonetheless there are problems in which several steps were used to solve them instead of one step.  The results also reflected that the focus in verbal mathematical problems on the area of numbers is more than in the area of geometry, in the absence of statistics and data areas.
 In light of these results, the study recommends the diversification of mathematical problems in mathematics books for the first grade of elementary school by including non-routine problems to stimulate thinking among pupils, appropriate formulation, keeping away from unnecessary prolongation, focus on one step in solving mathematical problems, and inclusion of the area of statistics and data as simple mathematical problems; the study also suggests, the analysis of the mathematics books content to identify the nature of mathematical problems in other elementary stages and compare them with other countries.
 

الكلمات الرئيسية