تصورات معلمات الرياضيات نحو تعلم وتعليم الرياضيات وفق مدخل الذکاء الاصطناعي في التعليم العام بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية alshebl_ma2020@yahoo.com

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى تصورات معلمات الرياضيات حول توجه استخدام مدخل الذکاء الاصطناعي في تعلم وتعليم الرياضيات، والتعرف على تصوراتهن حول متطلبات تعليم الرياضيات وفق مدخل الذکاء الاصطناعي. ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد استبانة مکونة من محورين، الأول: تصورات معلمات الرياضيات نحو تعليم الرياضيات وفق مدخل الذکاء الاصطناعي، والمحور الثاني: تصورات معلمات الرياضيات حول متطلبات تدريس الرياضيات وفق مدخل الذکاء الاصطناعي وتضمن عدة متطلبات منها: دعم البيئة التعليمية بمقومات الذکاء الاصطناعي؛ توظيف مدخل الذکاء الاصطناعي في تخطيط وتنفيـذ الدروس، وقد أظهرت النتائج أن درجة تصورات معلمات الرياضيات نحو تعليم الرياضيات وفق مدخل الذکاء الاصطناعي کانت بدرجة متوسطة بکل من محوري الاستبانة ککل، بينما کانت تصورات معلمات الرياضيات حول توجه استخدام مدخل الذکاء الاصطناعي بدرجة مرتفعة في ان دمج الصوت والصورة والحرکة يساهم في تيسير تعلم المهارات الرياضية وجعلها أکثر متعة.ويجعل التعلم أکثر تشويقاً وجاذبية بتمثيل المعرفة وعرضها على المتعلمين في صورة مناسبة. بينما کانت تصورات معلمات الرياضيات حول منطلب "دعـم المدرسـة بـأجهزة وأدوات الذکاء الاصطناعي والروبوتات کمصادر تعليمية لإثراء المتعلمين"، جاءت بدرجة ضعيفة. کما اشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين تصورات معلمات الرياضيات بمراحل التعليم العام لصالح معلمات المرحلة المتوسطة، وذوات الخبرة الکبيرة من 10- 15 سنوات، والحاصلات على أکثر من 15دورة تدريبة في کل من المحور الأول للاستبانه والمتضمن التوجه لاستخدام مدخل الذکاء الاصطناعي في تعليم وتعلم الرياضيات، وکذلک الدرجة الکلية للاستبانة. کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تصورات المعلمات نحو والمتضمن متطلبات تدريس الرياضيات وفق مدخل الذکاء الاصطناعي والمتضمن المتطلب الأول وهو دعم البيئة التعليمية بمقومات الذکاء الاصطناعي، والمتطلب الثاني وهو توظيف مدخل الذکاء الاصطناعي في تخطيط وتنفيـذ الدروس. تبعاً لمتغير للخبرة العملية. من هنا فقد ظهرت الحاجة لدى الباحثة نحو توظيف بعض التقنيات القائمة على الذکاء الاصطناعي في تعليم الرياضيات والتي تعتبر من الأهداف الاستراتيجية لرؤية المملکة 2030 من أجل تحسين عمليتي التعليم والتعلّم، وتعزيز المهارات اللازمة للحياة والعمل في عصر الذکاء الاصطناعي.
" Perceptions of mathematics teachers towards learning and teaching mathematics according to the introduction of artificial intelligence In Public Education in Saudi Arabia".
The study aimed to find out the level of perceptions of mathematics teachers about the direction of using the artificial intelligence portal to learn and teach mathematics, and to identify their perceptions about the requirements of mathematics education according to the introduction of artificial intelligence. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared a questionnaire consisting of two axes, the first: perceptions of mathematics teachers towards teaching mathematics according to the entrance of artificial intelligence, and the second axis: perceptions of mathematics teachers about the requirements of teaching mathematics according to the entrance of artificial intelligence and included several requirements, including: supporting the educational environment with the components of artificial intelligence; employing the introduction of artificial intelligence in the planning and implementation of lessons, the results showed that the degree of perceptions of mathematics teachers towards teaching according to the entrance of artificial intelligence was moderate in both the two axes of questionnaire suppositioned, While the perceptions of mathematics teachers about the direction of the use of artificial intelligence portal were high in that the integration of sound, image and movement facilitates the learning of mathematical skills and makes them more enjoyable. While math teachers' perceptions of the demand to "support the school with devices and artificial intelligence tools, and robots as educational sources to enrich learners" It was weak. there are statistically significant differences at the level of indication (0.05) between the perceptions of female mathematics teachers in the stages of general education in favor of middle school teachers, with a high experience of 10-15 years, and the recipients of more than 15 training courses in each of the first axis of questionnaire, which includes the orientation to use the entrance of artificial intelligence in mathematics education and learning, as well as the overall degree of questionnaire. The results also showed that there are no statistically significant differences between the perceptions of the teachers towards and the requirements of teaching mathematics according to the entrance of artificial intelligence and the first requirement is to support the educational environment with the components of artificial intelligence, and the second requirement is to employ the entrance of artificial intelligence in the planning and implementation of lessons.Depending on the variable of the practical experience, Hence, the need for the researcher to employ some artificial intelligence based technologies in mathematics education, which is one of the strategic objectives of Kingdom Vision 2030, has emerged to improve the processes of teaching and learning, and to enhance the skills needed for life and work in the age of Artificial Intelligence.

الكلمات الرئيسية