فاعلية التعلم الخبراتي في تدريس الرياضيات لتنمية عمق المعرفة الرياضية وتحسين اليقظة العقلية لدي تلاميذ المرحلة الإبتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 وزارة التربية والتعليم

2 موجه أول رياضيات بوزارة التربية والتعليم – مصر

3 مشرف رياضيات – سلطنة عمان

المستخلص

هدف البحث إلي دراسة فاعلية التعلم الخبراتي في تدريس الرياضيات لتنمية عمق المعرفة الرياضية وتحسين اليقظة العقلية لدي تلاميذ المرحلة الإبتدائية وتکونت عينة البحث من (60) تلميذ وتلميذة، ن1 = ن2 = 30 من مدرستي ( الجيل الصاعد الابتدائية ومدرسة أبو بکر الصديق الابتدائية ) بإدارة الوقف التعليمية التابعة لمديرية قنا للتربية والتعليم ، تم تقسيمهم إلي مجموعتين ( ضابطة وتجريبية ).
ولتحقيق الهدف من البحث قام الباحثون بإعداد الأدوات الآتية :
-                                                                            اختبار عمق المعرفة الرياضية للصف الخامس الابتدائي .
-                                                                            مقياس اليقظة العقلية نحو الرياضيات  
وتلخصت أهم النتائج التي توصل إليها البحث فيما يأتي :
1-                                                                         وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في عمق المعرفة الرياضية ککل ومستوياته الفرعية کل علي حدة التابعة له لصالح طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي .
2-                                                                        وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في مقياس اليقظة العقلية نحو الرياضيات ککل والمهارات الفرعية کل علي حدة  التابعة له لصالح طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي .
The current research aimed to discover the Effectiveness Experiential Learning in Mathematics to developing Levels of Knowledge depth and developing  Mindfulness For Primary school students ,The research sample consisted of the First -grade preparatory( 60) , students N1 = N2 = 30  from two preparatory schools in El Gil –Saeid Primary school and Abou-Baker El-Setdek  Primary school , Al-Wakf Educational  Administration , Qena , The research sample was divided into two groups, one experimental and the other control
Four tools were developed and/or  used in the present research:
-Test of  Levels of Knowledge depth for Fifth grade of Primary school  .
- Scale of  Mindfulness towards mathematics for Fifth grade of Primary school
The research result revealed the effectiveness of using :
1 - There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and those of the control group on the test of Knowledge depth skills As a whole and its sub-skills for students of the experimental group in the dimensional application.
2-There were statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and those of the control group on the Scale of Mindfulness towards mathematics As a whole and its sub-skills for students of the experimental group in the dimensional application.

الكلمات الرئيسية