الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات في المملکة العربية السعودية استناداً إلى نموذج جودة التدريس وأثرها على اتجاهات الطلبة نحو الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک سعود - کلية التربية- قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مستوى الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات في المملکة العربية السعودية استناداً إلى نموذج جودة التدريس وأثرها على اتجاهات الطلبة نحو الرياضيات. حيث تکونت عينة الدراسة من (674) من طلبة المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض. حيث تم استخدام أداتين لجمع البيانات. الأولى عبارة عن استبانة للتعرف على الممارسات التدريسية لمعلميهم داخل الصفوف الدراسية موزعة على ثلاث أبعاد. و الثانية استبانة لمقياس اتجاه الطلاب نحو الرياضيات موزعة على ثلاث محاور. وقد تم تحليل البيانات باستخدام البرنامج الاحصائي الخاص بالعلوم الانسانية والاجتماعية ( SPSS). وقد أظهرت النتائج أن مستوى الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات لبعدي (التعلم ذو المعنى و جودة التفکير) متوسطة بينما کانت منخفضة لبعد (جودة بيئة التعلم).  کما أظهرت النتائج کذلک إلى وجود علاقة طردية متوسطة دالة عند مستوى 0.01 بين إجمالي مقياس الاتجاهات نحو الرياضيات وأبعاد الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات. مما يشر إلى أن الممارسات التدريسية المستندة إلى نموذج جودة التدريس تساهم في تحسين اتجاه الطلبة نحو الرياضيات.
This study aimed to determine the teaching practices of mathematics teachers in the Kingdom of Saudi Arabia based on the teaching quality model and its impact on students' attitudes toward mathematics. The sample of the study included (674) students in grades 7,8 and9. Two tools used in this study, the first was a questionnaire to identify the teaching practices of their teachers in the classroom distributed on three dimensions. The second is a questionnaire to measure students ’attitudes towards mathematics. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used to analyze the data. The study findings showed that the level of teaching practices of mathematics teachers for the two dimensions (meaningful learning and intellectual quality) was moderate, while it was low for the dimension (quality learning environment). The results also showed that there is a significant positive average correlation at the level of 0.01 between the total scale of attitudes towards mathematics and the dimensions of teaching practices. This indicates that teaching practices based on the teaching quality model contribute to improving students' attitude towards mathematics.

الكلمات الرئيسية